Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rejsbo
Vi va till USA på semester i höstas.
Vi flög från Arlanda, via Chicago till Reno.
Vi hade bokat en bil med Hertz, en Cadillac DTS.
När vi kommer fram till Reno, så förklarar damen innanför disken, att en Cadillac, det skulle vi aldrig få,(That will not happen) sa hon, ordagrant.
Vi, sa hon, Hertz har slutat med Cadillac, så det skulle bli svårt, vi skulle aldrig få någon sådan.
Ni kan få en Lincoln Town car, sa hon, men eftersom den har gammal teknik, och, i mitt tycke, är "drögiga", så sade jag nej.
Vi skulle kunna få en Volvo, en S-80, mot ett tilläg på 30 usd om dagen, eller en Audi, mot ett tillägg på 60 usd per dag.
Volvon, sa hon, hade en V-8, så det lät lite intressant, men inte speciellt kul att åka Volvo, då man redan har en snarlik hemma.
Audin var redan ute ur bilden, men volvon var lite trång, då vi var fyra vuxna med bagage.
Men vi tog Volvon, å inte fan hade den nån V-8. Det stod 3.2 på bakluckan, tror inte det va T-6:an, för då hade väl det stått där bak.
Vi lämnade Reno, tillbringade några dagar med min systers familj, på ett underbart ställe, som heter Twin Lakes. Vi fiskade, umgicks och hade trevligt.
Efter några dagar där uppe i kylan, (norra California) så styrde vi färden mot Las Vegas. Vi körde via Death Valley, där vi övernattade.
Nästa dag körde vi till Las Vegas, och jag körde raka vägen till Hertz huvudkontor där. Alla biluthyrningsfirmor i Las Vegas har ett enda centralt ställe nu mera, nybyggt och fint.
Jag gick in till Hertz-disken, och bad att få byta volvon mot en Cadillac. Kvinnan bakom disken bad att få se pappern på vår nuvarande bil.
Hon fick dom, och började slå på datorn. På papperen stod det volvo, men i datasysemet stod det att vi hade en Lincoln...SUCK..
Nåväl, dom hade ingen Cadillac där heller, så vi fick en Lincoln Town Car. Skuffen på denna Lincoln är enorm, ung som V-70, nästan....
Vi fick vår Lincoln, med V-8 och allt, så vi åkte vidare.
Nästa dag skulle den långa resan börja. Vi skulle åka österut, till ett litet ställe som heter Williams, ca fem-sex timmars körning. Gissa vad..?
När vi hade kört i ca tre timmar, så börjar bil-helvete varna för service.. En lampa tändes, och en varningssignal ljöd. "service soon".
Jahaja, va gör man nu då?? Mitt ute i öknen, och att köra tillbaka till Las Vegas var uteslutet.
Vi fortsatte till Williams där vi stannade över natten. Nästa morgon åkte vi upp till Grand Canyon, en tripp på en timma, enkel resa.
Lampan tändes, och varningsljudet kom vid varje uppstart. Ibland även under körning. Lite irriterande då.
Från Grand Canyon skulle vi köra, 9-10 timmar, ner till Green Valley, straxt söder om Tucson, arizona, där min syster bor.
Vi körde via en underbar liten stad, som heter Sedona. (Åk förbi där, om ni har vägarna förbi) rekommenderas.
Och sedan vidare till Green Valley. Det tog resten av dagen.
Efter några dagar i Arizona, så tänkte vi besöka min sambos kusin i San Diego. Det är ca 800 km, enkel resa.
Min syster sa, att vi inte fick åka dit, med en bil som varnar för service, plingar och har sig....
Eftersom min engelska inte är 100%-ig, så fick hon hjälpa mig att ringa till Hertz support, "road assistent", eller vad det heter.
Nåväl, hon ringde, blev kopplad till div. operatörer, och efter någon timma eller två, så träffade hon rätt.
I Tucson, som ligger närmast, där hade dom ingen Cadillac, men i Phoenix, där fanns det.
Det blev så att jag och sambon fick köra upp till Phoenix Intl airport, två och en halv timma, enkel resa.
När vi till slut kommer fram, så har dom fixxat en nästan helt ny Cadillac DTS. Den hade gått tjugo miles, dvs. 32 km... jävlar vad den blänkte.. :D
Jag pratade lite med killarna där, och enl. dom så har inte Hertz alls slutat med Cadillac. 85 % av deras bil-flotta i Phoenix är, just Cadillac. Mysko..
Nåväl, vi fick den bil som vi från början hade bokat, det tog bara halva semestern.
DTS:en är en underbar bil. Ganska billig i drift. den tog ung. 0,75-0,8 L/mil, vid långkörning, Volvon drog mer....
När sedan räkningen betalades, så hade dom dragit 30 dollar extra per dag, för tre veckor, fastän vi bara hade Volvon 5-6 dagar....
Vid hemkomsten kontaktade jag Hertz här i svedala, och dom lovade att kolla upp detta.
Efter tre-fyra veckor fick jag svar. Dom hade reviderat räkningen, så att vi betalade bara det belopp vi hade fått innan vi reste.

Det var inte speciellt kul under tiden vi upplevde detta, men såhär efteråt, då är det bara "roliga semesterminnen"
Nice ! Skoj att du är nöjd med semestern :) .
Har oxå bilat igenom Nevada, Arizona, Utah....för några år sedan & det är sannerligen en upplevelse.
Synd bara att bemötandet/nivån på service du fick på det första uthyrningsstället var kass... min erfarenhet är annars generellt sett att det brukar vara tvärtom i de flesta avseenden i USA...men men..finns ju undantag så klart.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]