Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#376528
Det är ungefär 15 år sedan jag läste i tidningen Ny Teknik att bilarna skulle gå över till 36 - 42 volt systemspänning. Tekniken och kunskaperna fanns, men ingen bilfabrikant vågade ta första steget för då skulle den som gjorde det få "dra hela det ekonomiska lasset" med utveckling och nyproduktion etc. etc. Dom andra skulle då bara behöva köpa färdiga produkter och enheter.
Nu läste jag på batteritillverkaren Tudor:s sida att "det är på gång om några år".
http://www.exide.nu/wp/wp-content/uploa ... nktion.pdf
Det är flera sidor av denna i övrigt läsvärda text, men det står om 36 - 42 volt i början bl.a.
Är det någon som har mer info och lite spaning i framtiden?
av Rådlös
#376551
Ett klipp ur Tudortexten, sid 3:
"Vanligast är 12-voltsbatterier. Önskas
en 24-voltsanläggning seriekopplas två batterier.
Snart kommer det att fi nnas personbilar
med 36-/42-voltsbatterier. Den viktigaste
anledningen till att man vill ha högre spänning
i framtidens bilar är att de utrustas med allt
mer elslukande apparater. Det krävs en högre
spänning för att minska både ström- och bränsleförbrukning.
Ett exempel kan vara en hybridbil
som vid stoppljus tar all sin energi från batteriet
istället för från motorn. Med en högre spänning
kan kablarnas tvärsnitt minskas och ändå
fortsätta leverera mycket ström".
Användarvisningsbild
av isak
#376554
vet att mercedes håller på att utveckla något åt det hållet vet inte vilken spänning de siktar på, men den blir högre? däremot att generator och startmotor blir troligen en kombination med svänghjulet. typ dynastart, satt på DKV efter kriget.
isak
Användarvisningsbild
av Sparkz
#376850
Rådlös skrev:Ett klipp ur Tudortexten, sid 3:
"Vanligast är 12-voltsbatterier. Önskas
en 24-voltsanläggning seriekopplas två batterier.
Snart kommer det att fi nnas personbilar
med 36-/42-voltsbatterier. Den viktigaste
anledningen till att man vill ha högre spänning
i framtidens bilar är att de utrustas med allt
mer elslukande apparater. Det krävs en högre
spänning för att minska både ström- och bränsleförbrukning.
Ett exempel kan vara en hybridbil
som vid stoppljus tar all sin energi från batteriet
istället för från motorn. Med en högre spänning
kan kablarnas tvärsnitt minskas och ändå
fortsätta leverera mycket ström".
"...fortsätta leverera mycket effekt med lägre ström" skulle jag vilja ha det till...

Det kanske kommer, men det tar nog ett tag...
Användarvisningsbild
av CarMan
#376912
fördelen är att man blir inte lika känslig för spänningsfall.
sen kan man ha mindre dimension på elkablarna (man spar koppar)

Sen har jag sett nån kombinarad startmotor/generator somv ar en krans runt svänghjulet & den teckningen behövde lite starkare grejor än vad vi har idag. samma gäller motorer utan kamaxel, där man kör med typ solinoider för varje ventil, detta kräver också lite drag i grejorna (men dom lät vist lite för högt)
av swemax
#377152
Rådlös skrev:Ett klipp ur Tudortexten, sid 3:
"Vanligast är 12-voltsbatterier. Önskas
en 24-voltsanläggning seriekopplas två batterier.
Snart kommer det att fi nnas personbilar
med 36-/42-voltsbatterier. Den viktigaste
anledningen till att man vill ha högre spänning
i framtidens bilar är att de utrustas med allt
mer elslukande apparater. Det krävs en högre
spänning för att minska både ström- och bränsleförbrukning.
Ett exempel kan vara en hybridbil
som vid stoppljus tar all sin energi från batteriet
istället för från motorn. Med en högre spänning
kan kablarnas tvärsnitt minskas och ändå
fortsätta leverera mycket ström
".
Effekt menar dom
12Volt * 10Ampere = 120Watt
36Volt * 10Ampere = 360Watt
i pricip i samma kabel då det huvudsakligen är Strömmen som styr kabelarean (jämför med Högspänningsledningarna som ju är förhållandevis tunna trots att de kan förse en hel stad med el)
Och om man då behöver 200Watt kan man gå ner i kabelarea trots högre effektuttag.

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]