Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Efter att ha varit ute och kört mycket de senaste veckorna och jämfört olika bilar slår det mig:
är inte vintern V70II:ans bästa tid?
En sak är tveksam: defrostern fördelar inte luften tillräckligt långt ut i kanterna av vindrutan.
Men i övrigt är värmen snabb, värmestolarna snabba, den går stabilt oavsett underlag, bra avstämd ESP, bra strålkastare (särskilt halvljuset - nu pratar vi xenon) och inget skrammel från vare sig hjulställ eller inredning... BMW är ju kul för det mesta men just i detta väglag tycker jag att V70II gör sig särskilt bra. Vad tycker ni andra?
Per H
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Håller med digkring mycket men se tråden nedan med en tidigare liknande diskussion i ämnet. Det finns svagheter också även omdet är en kanonbil på vinten :)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... il#p360113

Den känns verkligen stabil och säker. Antisladd och den funktion som hindrar bilen från att sladda ut med baken funkar kanonbra! Tycker personligen Volvo tappat lite mark mot de äldre modellerna, ex V70N i just de praktiska vinteregenskaperna. Iaf om man kan läsa synpunkterna i andra trådar. Verkar vara vanligt med frusna dörrhandtag, frusna torkarblad, tanklock som inte går upp eller går att stänga, Dörrar där låsmekanismen fastnar etc, etc. Relativt "simpla" saker som ändå är irriterande och som borde vara lätta att åtgärda.

Dock är väghållningen ljusår bättre och därmed säkerheten och det slår minsann högt! :D
Användarvisningsbild
av kave
perhall skrev:Efter att ha varit ute och kört mycket de senaste veckorna och jämfört olika bilar slår det mig:
Per H
Jotack, efter att ha kört om diverse slirande 520D till stockholm i onsdags var jag glad att sitta i en XC70. Att bilen också är den av de säkraste man kan åka i gör ju inte saken sämre.
av Steff 99
kave skrev:
perhall skrev:Efter att ha varit ute och kört mycket de senaste veckorna och jämfört olika bilar slår det mig:
Per H
Jotack, efter att ha kört om diverse slirande 520D till stockholm i onsdags var jag glad att sitta i en XC70. Att bilen också är den av de säkraste man kan åka i gör ju inte saken sämre.
Jag är helt övertygad att en AWD är bättre än en bakhjuldriven..MEN tycker du att BMW:n är slirande och dålig så är en framhjulsdriven V70 än sämre.
Min upplevelse efter tre vintrar med en BMW530d så tog den sig fram mycket bättre än nuvarande V70.
Volvon har en tendens att inte vilja svänga utan gå rakt fram.
Jag trodde att ESP skulle hjälpa till mer, men inte, för med bakhjulsdrift gör ESP att bilen går som på räls i kurvor, lite AWD känsla.

Som vinter bil har Volvon bra värme om man kör med dieselvärmaren, men merparten av alla bilar ha bra värme idag..

Men jag vet inte om jag har haft en bil som smutsar ner sig så enormt både efter sidor och bak någon gång tidigare.
Jag ironiserade över några här på forumet som hade satt på stänkskydd, idag har jag fullförståelse att man tar till alla hjälpmedel för att eliminera skit över hela bilen.
Jag behöver inte köra många km innan bakruta och ytterspeglar är igensatta...glömde Volvo att testa detta innan bilen släpptes, det är tur att jag har "blis" för speglarna funkar ju inte, där finns det inga torkare som trots allt finns på bakrutan.

Så jag vet inte om jag håller med om att Volvo V70II är en grym vinterbil. :(
av Pzycic
Haha, satt och pratade med en kollega häromdan om detta då jag tycker att V70II är en fruktansvärt hemsk vinterbil.
Detta är första bilen jag har haft på länge som har problem att komma upp för backen hemma. Aldrig mera framhjulsdrift för min del.
av Arese
Har kört många långa resor vintertid med våra två V70II. På det stora hela är det en bekväm och stabil vinterbil. Framförallt fjädringen upplever jag som väldigt bra anpassad för lite knöligare underlag.

Dock måste jag säga att jag ur ett köregenskapsperspektiv klart föredrar min BMW även på vinterväg. Komforten är dock klart bättre i Volvon. BMW:n går betydligt stabilare över moddsträngar och i kurvor styr den in med en helt annan ackurattess och känsla. Man har en helt annan kontrollkänsla. Enda fördelen med Volvon ur ett körperspektiv är när man ska starta i lite djupare snö, då är BMW:n värdelös.

Många skulle nog bli överraska över hur bra en modern bakhjulsdriven bil funkar på vintern.

Mvh
Arese
av Steff 99
Variosboy skrev:Då är det ju framhjulsdriften som är fel för dig, inte bilen i sig själv..
Jag har kört framhjulsdrivet minst 100.000 mil ,jag har tävlat med framhjulsdrivet visserligen med ett antal SAAB V4 en gång i tidernas begynelse, men ok det kan vara så att det är fel på mej.
Oavsett detta är en bakhjuldriven bil med moderna antispinn och antisladd system bättre, för de styr dit man vill, V70 är inte bra, den plogar och vill gå rakt fram.
Även i slasksträngar är den också oberäknelig vart den skall ta vägen.
Man kommer inte upp i backar där alla andra kommer upp.

Men har man ingen erfarenhet av andra bilar än Volvo V70II så kan man kanske tycka att det är det bästa som finns i snö, men låt säga så här...då har man fel...men en V70 med AWD då är den en helt annan bil, en vinterbil !

Jag är besviken på hur V70 II uppträder i halka , jag trodde det var fel på mina däck (se annan tråd)
men efter att ha testat andra V70II med andra däckfabrikat var det bara att konstatera att dessa var exakt lika dåliga eller bra beroende på vilka krav man har.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Steff 99 skrev:
Variosboy skrev:Då är det ju framhjulsdriften som är fel för dig, inte bilen i sig själv..
Jag har kört framhjulsdrivet minst 100.000 mil ,jag har tävlat med framhjulsdrivet visserligen med ett antal SAAB V4 en gång i tidernas begynelse, men ok det kan vara så att det är fel på mej.
Oavsett detta är en bakhjuldriven bil med moderna antispinn och antisladd system bättre, för de styr dit man vill, V70 är inte bra, den plogar och vill gå rakt fram.

Men har man ingen erfarenhet av andra bilar än Volvo V70II så kan man kanske tycka att det är det bästa som finns i snö, men låt säga så här...då har man fel...men en V70 med AWD då är den en helt annan bil, en vinterbil !

Jag är besviken på hur V70 II uppträder i halka , jag trodde det var fel på mina däck (se annan tråd)
men efter att ha testat andra V70II med andra däckfabrikat var det bara att konstatera att dessa var exakt lika dåliga eller bra beroende på vilka krav man har.
Efterssom det inte var ditt inlägg jag svarade på, utan det som stod OVANFÖR mitt svar så blir den här citeringen du gjorde helt uppåt väggarna! :D
av Winchester
Steff 99 skrev:

Hmm vet ikke helt om jeg er enig,greit at V70en ploger i slaskesnø på svingete vei,men ellers er det en fortreffelig vinterbil. Klart 4WD er bedre,men at bakhjulstrekk er så bra som du skriver,må være en smakssak.
Var selv hos både BMW og Mercedes forhandler i går og ingen av den skryter av vinteregenskapene,spesiellt ikke Mercedes. Det er jo bare å spørre Taxi sjåførene..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]

Ökad komfort med 17”

Japp, bra poäng. Körde en och samma rund[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]