Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken. O gärna med bilder på tre extraljus framifrån......

:)

Vad tror ni det kostar att be volvo fixa knappen o mjukvaran?. Ljusen o sladdarna sätter jag dit själv.

Mvh Fredrik
av Pelle
Mjukvara behövs ej . Om du köper Volvos Original monteringssats så ingår allt du behöver men fästet är bara för två ljus... Har du allt annat så kan du köpa knappen separat oxå förstås. Den monteras istället för den täckbricka som sitter i knappraden i panelen och detekteras automatiskt av bilen när man kopplar tillbaka batteriet efter det att man är färdig med alla kopplingar.

Det borde finnas ngn anvisning med bild om hur du monterar ur klimatpanelen någonstans.. Hittar dock ingen bra länk just nu.

I alla fall : Har du manuell eller Automatlåda ? Och vilken årsmodell har du ? Så kan jag skriva ihop de instruktioner du behöver om du har lust att testa att montera den själv ? (Är i sammanhanget den minst besvärliga delen av hela extraljusmonteringen)
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Kommer hämta bilen på Fredag eftersom jag inte köpt den än :) "Hoppas lånen går igenom" Ska köpa extraljus men jag vill ha tre o inte två. Hur fixar man det där med glödningen ? går det ? o finns det en färdig kontakt i motor rummet man bara pluggar i? Jo det är en 05 manuell med en sån där ful spaceball =)
_FrEdRiK_ skrev:Som rubriken. O gärna med bilder på tre extraljus framifrån......

:)

Vad tror ni det kostar att be volvo fixa knappen o mjukvaran?. Ljusen o sladdarna sätter jag dit själv.

Mvh Fredrik
Volvo (BIMA) säljer ju lighton's ljusbågar. ( http://www.lighton.se )
Både 2 och 3 ljus.

En komplett sats kostar väl runt 2000:- skulle jag tro, då ingår knapp och kablage oxå. Nån mjukvara behövs inte.

/L
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Såg ju lätt ut NOT att sätta dit. Kan tänker inte såga så mycket i kofångaren. Någon som har detta???

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av Loner
_FrEdRiK_ skrev:Såg ju lätt ut NOT att sätta dit. Kan tänker inte såga så mycket i kofångaren. Någon som har detta???

Mvh Fredrik
Jag har den gamla versionen, där man sågar ett stort hål i kofångaren.
Den nya modellen sätter man ju bara bakom nummerplåten, dock blir inte detta lika snyggt, och då får man ha kablarna till ljusen ut genom grillen.

Men tycker man det är Okej så funkar det ju oxå kanon.

/L
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Loner skrev: Jag har den gamla versionen, där man sågar ett stort hål i kofångaren.
Den nya modellen sätter man ju bara bakom nummerplåten, dock blir inte detta lika snyggt, och då får man ha kablarna till ljusen ut genom grillen.

Men tycker man det är Okej så funkar det ju oxå kanon.

/L
Du kan inte ta en bild på det hela. Så svårt att se på deras bilder. Tycker att det verkar klumpigt....
Användarvisningsbild
av Loner
_FrEdRiK_ skrev: Du kan inte ta en bild på det hela. Så svårt att se på deras bilder. Tycker att det verkar klumpigt....
Visst kan jag det, men vi har -20°C just nu så jag är inte så sugen på att lalla ut med kameran..

Men ER kanske läser och har bilder? Han har oxå gamla modellen fast på en S60.

Annars fixar jag bilder när det är varmare ute.

/L
av Pelle
OK ! Med tanke på dina frågor om kablage och annat är mitt tips att du stegar in till din Volvobutik och ber att få köpa ett Komplett kit. Inkluderar fäste, relä, knapp kablar och allt. Kostade ca 1100 spänn (Övre stag för extraljus samt specialborr (8633152) tillkommer dock)

Denna innehåller nästan allt du behöver INKLUSIVE komplett installationsanvisning med bilder och allt. MEN... Eftersom fästet är tänkt för två ljus så föreslår jag att du antingen modifierar fästet genom att använda ett plattjärn som du skruvar i de två befintliga hålen i fästet och borrar dit 3 nya hål i plattjärnet på lämpligt avstånd som du sedan skruvar dina extraljus i. Sedan måste du även modifiera kabelsatsen så du får ström till alla 3 ljus förstås men det är ju lite enklare.
Eller så kastar du volvos fäste och installerar något av de andra som föreslagits i denna tråd.

I alla fall när det gäller 05:an och knappinstallationen:

1. Stäng av tändningen.
2. Koppla bort minuskabeln från batteriet
3. Vänta 5-10 minuter
4. Ta bort Ciggpluggen från panelen
5. Använd en liten krok av typ ritsnål och för in den i 12V uttaget och hakar tag i kanten av täckpanelen runt uttaget och drag försiktigt ut den tills fästhakarna i hörnat av täckpanelen släpper . Fortsätt längsefter täckpanelen tills alla hakar släpper (3 på varje långsida)
6. Ta bort "blindknappen"
7. Sätt dit den nya brytaren i hålet som blev ledigt. Tryck dit den försiktigt så att du inte knäcket kontaktstycket i botten på brytaren.
8. Sätt tillbaka täckpanelen runt knapparna och sätt tillbaka 12VLocket
9. Koppla resterande elkopplingar som behövs.
10. Ställ tändningsnyckeln i Läge II
11. Koppla tillbaks minuskabeln till batteriet.

Men som sagt Köp Volvos Kit så får du svar på alla frågor om kablar kontakter reläer och säkringar och om var de skall kopplas.

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]

Har du provat att sänka bränsletrycket?

Ja det beror ju lite på vad man har för[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]