NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av modin
Jag har börjat kolla lite på en ny V50. Funderar lite mellan motor- samt växellådsalternativ. Då jag dagligen sitter i bilkö i ca en timme, känns en automatlåda lockande. Det skär i hjärtat att hålla på att slira på kopplingen så mycket som jag ändå tvingas göra. Att hålla på att växla mellan ettans och tvåans växel är inte heller det särskilt givande.

Läste lite om den så kallade Powershiftlådan och undrar nu hur den är att köra i bilkö kontra geartroniclådan? Exempelvis vid riktig krypkörning där inte ens ettans växel på tomgång är långsamt nog, hur uppför sig de olika automatlådorna då?

Eller är slitaget på koppling/manuell låda så pass litet att det inte "rättfärdigar" ett införskaffande av automat? :)

Funderar även över motoralternativen. Kör en T5a nu. För att kunna motivera införskaffandet av ny bil så att tjejen inte blir tjurig, kanske jag måste välja någon "klenare" motor. Är 2.0D då ett bra alternativ eller är det lika bra att gå hela vägen och köpa 1.6 DRIV-e (då med manuell låda antar jag)?

Många frågor och förhoppningsvis många svar :lol:

/modin
Kör en D5:a med Geartronic, både på snabba vägar och i Stockholms bilköer. Tycker att växellådan är suverän. Men jag har aldrig provat Powershiftlådan.
poseidon skrev:Du har ju redan diskvalificerat 1.6d eftersom den inte finns med automat.

Kommer man från T5 så känns nog inte 2.0d allt för avlägset. Vridet är ju bättre i dieseln.
T5 och 2,0D har exakt samma vridmoment faktiskt. 320 nm.
XC90_Executive skrev:Ja 2,0D + PS är inte så tokig. Fast jag tycker att PS går bättre ihop med en rapp bensinmotor!
Har du provat någon trevlig kombo? För såvitt jag vet finns PowerShift endast officiellt i 2.0D och 2.0F. Ingen av dem skulle jag anklaga för att vara rapp :wink:
Jag hade en T5 med geartronic och den var wunderbar i långsam kökörning. Man sitter bara med foten på bromsen och släpper lagom mycket för att hänga med. Har hamnat i samma situationer i manuella bilar med tung koppling och fick nästan kramp efter några minuter, att ligga och puttra långsammare än tomgången på ettan är direkt plågsamt.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]