- mån 01 feb 2010, 20:53
#374092
Jag har börjat kolla lite på en ny V50. Funderar lite mellan motor- samt växellådsalternativ. Då jag dagligen sitter i bilkö i ca en timme, känns en automatlåda lockande. Det skär i hjärtat att hålla på att slira på kopplingen så mycket som jag ändå tvingas göra. Att hålla på att växla mellan ettans och tvåans växel är inte heller det särskilt givande.
Läste lite om den så kallade Powershiftlådan och undrar nu hur den är att köra i bilkö kontra geartroniclådan? Exempelvis vid riktig krypkörning där inte ens ettans växel på tomgång är långsamt nog, hur uppför sig de olika automatlådorna då?
Eller är slitaget på koppling/manuell låda så pass litet att det inte "rättfärdigar" ett införskaffande av automat? :)
Funderar även över motoralternativen. Kör en T5a nu. För att kunna motivera införskaffandet av ny bil så att tjejen inte blir tjurig, kanske jag måste välja någon "klenare" motor. Är 2.0D då ett bra alternativ eller är det lika bra att gå hela vägen och köpa 1.6 DRIV-e (då med manuell låda antar jag)?
Många frågor och förhoppningsvis många svar :lol:
/modin
Läste lite om den så kallade Powershiftlådan och undrar nu hur den är att köra i bilkö kontra geartroniclådan? Exempelvis vid riktig krypkörning där inte ens ettans växel på tomgång är långsamt nog, hur uppför sig de olika automatlådorna då?
Eller är slitaget på koppling/manuell låda så pass litet att det inte "rättfärdigar" ett införskaffande av automat? :)
Funderar även över motoralternativen. Kör en T5a nu. För att kunna motivera införskaffandet av ny bil så att tjejen inte blir tjurig, kanske jag måste välja någon "klenare" motor. Är 2.0D då ett bra alternativ eller är det lika bra att gå hela vägen och köpa 1.6 DRIV-e (då med manuell låda antar jag)?
Många frågor och förhoppningsvis många svar :lol:
/modin