Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag vill veta lite hur det går till och vad ni har fått betala..
kanske ändrade ni något som motor eller utrustning..

hur långt hade bilen gått och hur gammal var den...

berätta gärna för det verkar som om jag får byta in min bil så jag vill ha lite kött på benen och även veta vad det är jag har framför mig...
Robbinb skrev:Jag vill veta lite hur det går till och vad ni har fått betala..
kanske ändrade ni något som motor eller utrustning..

hur långt hade bilen gått och hur gammal var den...

berätta gärna för det verkar som om jag får byta in min bil så jag vill ha lite kött på benen och även veta vad det är jag har framför mig...
Normalt användes begreppet "byta in" vid just inbyte och köp av ny/annan bil. Jag tolkar det som om du ska/får reklamera din befintliga bil på grund av felaktigheter. När det kommer till reklamationer/återtaganden beror mycket på hur säljarens inställning är. Säljarens skyldighet är att förse dig med en bil som uppfyller de egenskaper ni kom överens om vid köpet. Han skulle därför kunna ge dig en likvärdig, lätt begagnad, bil. Är säljaren på gott humör kan det lika gärna röra sig om en sprak ny kärra.

Vad ni fått betala? Ha du en kass bil som ska reklameras ska inget betalas.
Jag tror nog inte att det är "säljaren" som avgör priset, utan Volvo. De talar nog om för säljföretaget vad de kommer att betala till dom för en ny eller lätt begagnad bil. Sen får du avgöra vad du vill ha för bil. Förmodligen får du vad en ny 1,8 F kostar, med lite avdrag för de mil du kört.
KKR skrev:Jag tror nog inte att det är "säljaren" som avgör priset, utan Volvo. De talar nog om för säljföretaget vad de kommer att betala till dom för en ny eller lätt begagnad bil. Sen får du avgöra vad du vill ha för bil. Förmodligen får du vad en ny 1,8 F kostar, med lite avdrag för de mil du kört.

Förlåt om jag var otydlig med "headlinen" men det är självklart ett återtagande jag pratar om..

om jag har förstått det hela rätt så får man inte välja att få pengar tillbaks utan man får ju då en ny bil istället, och enligt konsumentköplagen så ska man ha en ny bil om dem inte kan åtgärda felet inom rimlig tid(eller dem klassiska 3 gångerna), och rimlig tid är mellan 1-2 månader beroende på omständigheterna runtomkring...

man ska då få en ny bil med samma utrustning och om denna ej finns att välja längre så får man det närmaste bästa, alltså du kan aldrig få en sämre motor, och i mitt fall då så kommer jag väl få en 2,0F momentum istället..

det dom kan göra är att ge mig en ny bil som står färdig någonstans som Limited Edition momentum gör men då får dem problemet att jag kommer vilja ha en gecko grön som jag har nu och det finns inga sådana kvar...
Robbinb skrev:
det dom kan göra är att ge mig en ny bil som står färdig någonstans som Limited Edition momentum gör men då får dem problemet att jag kommer vilja ha en gecko grön som jag har nu och det finns inga sådana kvar...
Självklart unnar jag dig en 2.0F, men Volvo kanske hittar en Geckogrön 1,8F någonstans exempelvis denna.
http://www.bytbil.com/bilar/nya/volvo/v ... zZQAGAHBaA_!
Mycket beror ju på omständigheterna kring ett bilbyte.

Hur tidigt problemet började
Hur långt bilen gått när problemen började
Skador/slitage på bilen dras och även avdrag för nyttan du ändå har haft av bilen tills
problemen började.

Har du tex kört 6000 mil kommer det göras avdrag för milen.

Enl Konsumentköplagen har Företaget rätt att göra avdrag för nyttan man har
haft av en produkt man sedan reklamerar.

Sist men inte minst handlar det ju även om en hel del Goodwill både från Volvo
och från Återförsäljaren så det går nog inte säga hur utgången blir.

Lycka till hur som helst och hoppas du blir nöjd med uppgörelsen

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]