Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70noceanrace
Har tidigare haft en tråd om min v70D5 -06 500mil ,som betedde sig konstigt, den gick ner i nödläge, blev orkeslös och gjorde hårda nedväxlingar med automaten. Detta fel löstes och bilen går kanon igen, (tryck/tempgivare intercooler)
MEN tycker inte att automatlådan växlar lika fint längre. Innan allt detta hände växlade den jättemjukt även när bilen var kall.
Nu tycker jag att den är aningens hård just när man börjat köra den, växlar hårt mellan 2-3an. Ibland kan den växla ner lite hårt även som varm.
Kan detta att den gick ner i nödläge då jag hade fel på bilen påverkat lådans mjukvara?
Har kört ca 100mil nu sedan den åtgärdades och den borde väl värt sig sitt rätta körsätt igen?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Tycker absolut det borde anpassat sig efter 100mil.

Det du kan göra är att lossa batteriet en stund för att nollställa.
Sedan kör du lugnt en stund, se till att motor/låda blir varma och låt den växla upp och ner flera gånger lugnt och fint.

Att den sedan växlar lite annorlunda som kall är inte säkert att man åtgärda.
Lådan börjar adaptera sig ordentligt först när den blivit varm.
av v70noceanrace
Har sett lite trådar om B4 locket, men känns lite långsökt efter bara 5000mil, likaså oljan? Eller är det bara jag som tror bilarna är av bättre kvalite än dem är =)
Men batteriet är ju en enkel sak att testa!
Användarvisningsbild
av andreas 80
B4 lock är tveksamt, din är såpass ny att du redan har det förbättrade locket. Och det har betydligt svårare att gå sönder, om inte näst intill omöjligt.
Och oljan borde inte skapa problem efter redan 5000mil / 3år om du inte kört väldigt krävande.
Du ser ju relativt enkelt vad den har för färg genom att lyfta på stickan.

Sedan tycker jag dock det är självklart att man byter oljan emellanåt.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Föresten har inte du den 6-växlade lådan? Kom inte den -06?
Då finns inga B4-lock.

Det du kan göra är att höra om det kommit någon ny mjukvara till lådan.
av v70noceanrace
Japp, det sitter den 6 stegade i min bil, ja då är det ju garanterat inte B4 locket =)
Kanske ska prova en uppgradering av mjukvaran vid nästa service ändå. Kanske hände något med befintlig mjukvara efter felet som var.
Standby S09 sirenförstärkare

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&a[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &au[…]

Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av &[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]