Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
Hejsan alla glada!

Jag har börjat höra ett oljud på min volvo V70 2.5T automat -98 när jag startar bilen och skall backa ut från parkeringsplatsen. Då jag lägger i backen håller jag ju foten på bromsen, det känns som att växellådan eller något i drivlinan glappar så att det snurrar ett halvt varv el dylikt innan det tar stopp pga. bromsen. Man känner det i foten på bromsen då det tar stop. Det smäller till ganska duktigt. Har nog när jag tänker efter varit såhär ganska länge, men får för mig att det blir värre o värre. Någon som känner igen symptomen och vet vad det är?

Jag skulle själv gissa på något i drivlinan. Ett knutkors eller något? Men det konstiga är att det bara är när jag lägger i backen efter att ha stått stilla. Verkar inte låta något då jag lägger i "D". Men å andra sidan är det sällan jag gör det det första jag gör efter att ha startat bilen. Backar ju väldigt sällan in på parkeringsplatsen :)

I övrigt går den som en klocka.

Tackar för svar!

MvH / Fredrik
av awelon
den har snart gått 24 000 mil. Den var inne på service i somras. Fast det var en "nice price" så vet inte om de bytar oljan i lådan då. Själv har jag bara haft den i 2 år nu så jag vet inte när den var bytt sist annars. Kanske läge att kolla upp. Jag skall kolla nivån i lådan. Tackar =)
av speeedo
Phantom skrev:Oljan i lådan byts inte på service, om du inte beställer det extra.
Jag spolade min med 20l olja och kan lova att det var ett tag sedan någon bytt denna. Bad verkstaden göra spolningen men de gjorde endast 2st byten i lådan med lite körning av bilen i mellan. Tyckte att bilen gick lite konstigt och växlade lite skumt, det var som du beskrev att det kommer typ som ett hugg när växeln går i. Bytte iallafall all olja så den vart röd och fin och kunde faktiskt känna en klar förbättring. Men fortfarande inte som jag vill. Men det är ju möjligt att den tidigare ägaren bara kört och inte gjort några byten i lådan vilket resulterar ett större slitage än vanligt. Med tanke på att jag fick hälla i 3.8l motorolja i motorn då jag köpte den så skvallrar den väll antagligen om resten.(Såg detta efteråt)
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]