Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#370029
Hej,

Jag har alltid bara haft bensinbilar som jag mekat med på amatörnivå. Satt och funderade häromdan på en dieslemotor och hur "tändsystemet"
fungerar i den. I bensinmotorn har man ju tändstift och i dagens bilar en motordator som styr tändläget beroende på varvtal osv.

Men i dieseln antänds bränsleblandningen av kompressionen men hur styr man tändläget? (eller det gör man inte?)
Användarvisningsbild
av isak
#370091
fixar styrdatorn åt dig, via många parametrar lufttemp, laddtryck,varvtal momentuttag MM.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#370098
När det är kallt, typ under noll, sätter man nyckeln i tändläget till lampan för värmningen har släckts. Är det riktigt kallt kan det ta 3 sek kanske.
Användarvisningsbild
av js1
#370102
Jo, det fattar jag men HUR får man bränslet att tända vid rätt tidpunkt?

I en bensinare skickar man en gnista till tändstiftet men en diesel har ju inget tändstift. Vid höga varvtal vill man ha högre tändning och vice versa.
Kompressionen som tänder bränslet i en dieselmotor är ju alltid högst när kolven är i öd. oavsett varvtalet. Hur kan då styrdatorn
påverka tändläget?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#370112
Insprutarna sitter direkt i cylindertoppen. Man sprutar alltså in bränlset drekt i cylindern när man vill att det ska tända.

Insprutarna är så snabba att man hinner spruta in flera ggr på en takt. Pilot, Huvud, Efter etc.
Användarvisningsbild
av js1
#370114
Ok, det är så alltså. Det är väl bl a därför man måste ha så våldsamt högt tryck i fuel-railen.

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]