Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maccis
Har fått meddelande om att jag ska fixa srs omgående på displayen (den röda lampan lyser inte, bara meddelande och en orange triangel)

Betalade nästan 1000 kronor till mekonomen idag för att felsöka och fick veta att det är troligtvis bältesspännaren som strular (för lite spänning i den)

vad ska jag göra om jag inte har lust att köpa ett nytt bältespaket (som bilia sa att man behövde) för 3000 kr.
...därtill kommer installationskostnaden på gud vet hur mycket.

tacksam för alla råd som kan spara pengar och eventuellt fixa det på bästa sätt.
av maccis
fyller i lite info...

SRS-00D1 Bälteslås passagerare

detta var felkoden enligt papperna jag fick från mekonomen.
Jag skulle tyda detta som själva bälteslåset där haken går ner och inte bältesspännaren men vad vet jag...

någon?
av maccis
så det är inte jag som är trött utan biliakillen som pratar om hela bältet i stolpen mm?

han sa att det inte fanns sensorer i bälteslåset (han verkade dock inte särskilt intresserad av att hjälpa mig).

för bälteslåset är väl den man stoppar ner i och inte själva bältet (det snurrar i skallen efter alla turer nu)?

tack för svar förresten...
Användarvisningsbild
av CarMan
det är du själv som har strulat till det.
1 du åker till en verksta, varför låter du dom inte tala om för dig vad det är för fel & vad det kostar att laga bilen (kanske för att du valde "fel" verksta?)
2 då åker till en annan verksta & frågar pris på en bältes sträckate & får pris på bältes sträckaren. (men du har ju intet fel på bältes sträckaren!)

glöm inte bort att det är kablar mellan styrenheten & bältes låset, mät dig fram till felkälan (varför gjorde verksta 1 inte dnna märning?)
av maccis
hur har jag strulat till det?

1. jag fick svar att det var fel på bälteslåset på första verkstaden. Men bilia sa att det inte fanns en sensor där utan att det är sensorn i bältessträckaren som är det riktiga felet. (jag må vara godtrogen men jag litar på vad folk säger tills det är bevisat att de har fel). och jag trodde ju självklart att mekonomen uttryckt sig oklart och att biliakillen visste vad han pratade om.

2. tack vare 1:an ovan fick jag pris på det som dom sa var felet...

var sitter styrenheten om jag vill kolla kablarna till den?
Användarvisningsbild
av greeeken
maccis skrev:hur har jag strulat till det?

1. jag fick svar att det var fel på bälteslåset på första verkstaden. Men bilia sa att det inte fanns en sensor där utan att det är sensorn i bältessträckaren som är det riktiga felet. (jag må vara godtrogen men jag litar på vad folk säger tills det är bevisat att de har fel). och jag trodde ju självklart att mekonomen uttryckt sig oklart och att biliakillen visste vad han pratade om.

2. tack vare 1:an ovan fick jag pris på det som dom sa var felet...

var sitter styrenheten om jag vill kolla kablarna till den?
Vilken styrenhet pratar vi om?
SRS?
Den sitter väll vid handbromsspaken ungefär?

Det där att välja fel verkstad förstår jag int Carman?
Trodligtvis så läste dom av med PPC.

Jag lämnade in min bil i akalla, dom är aukt volvo verkstad. Jag förklarade felet o vad jag fick för felkoder på SRS.
Enligt pappret så gjordes en felsökning, Felorsak ? Dom skrev ner precis det jag sagt o rekomenderade byte av airbag.
Elektronisk felsökning står det på fakturan. Inga felkoder från deras sida. Felkoder som angavs var DOM jag sa till.

Så du förstår att jag inte riktigt håller med i dittresonemang.

Angående trådskaparens fråga. Den felkoden säger ju klart o tydligt iallafall i mina ögon att bälteslåset inte är 100.
Att då försöka sälja dig ett helt paket låter sjukt, men kanske du bör göra som Carman säger då åka in till volvo o läsa ur felkoder. Men för mig låter det som bälteslås. Tar inte mer än 20 min att byta själv.
av maccis
ja, det lutar åt det. Ska kolla kablarna först för att se om det finns brott på vägen. Men som jag ser det så har jag allt att vinna på att byta den. Skulle det inte vara den så kan jag kanske kräva pengarna tillbaka från mekonomen för felaktig slutsats.

Följdfrågor:

1. när jag bytt den, måste man ta bort felkoden från systemet eller försvinner den själv?
2. om man tar bort felkoden utan att åtgärda, innebär det att hela systemet är satt ur funktion?
(är systemet satt ur funktion nu, med den felkoden, eller fungerar resten av skydden)
av Tartryffel
CarMan skrev:det är du själv som har strulat till det.
1 du åker till en verksta, varför låter du dom inte tala om för dig vad det är för fel & vad det kostar att laga bilen (kanske för att du valde "fel" verksta?)
2 då åker till en annan verksta & frågar pris på en bältes sträckate & får pris på bältes sträckaren. (men du har ju intet fel på bältes sträckaren!)

glöm inte bort att det är kablar mellan styrenheten & bältes låset, mät dig fram till felkälan (varför gjorde verksta 1 inte dnna märning?)
Föga förvånande att Carman slår ner på de som väljer annat än Volvoverkstaden. Och Mekonomen gjorde kanske inte alla rätt här.

Men gjorde Volvo det? TS åkte till Volvo och bad om pris på bälteslåset, och fick svaret att det inte finns några sensorer där och att han skulle byta hela bältessträckaren. För mig låter det som antingen:

A.ett direkt faktafel
B. ett försök att lura kunden på pengar genom att sälja på honom något han inte behöver.

Vilket är värst tycker du?
Användarvisningsbild
av greeeken
Ingen sensor? Det väll finnas
Det går en svart kabel från bälteslåset ner till en kontant under stolen.
Är den av eller skadad får du en varning garanterat.
Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]

Den stora annons-tråden

Har inte sett en Toyota 4Runner på läng[…]