Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morpeus81
Hej, jag har en bil som rullat rätt så långt 55tusen men den är grymt fin för det går kanon bra men för ett par veckor sen bytte jag kamrem samnt pumprem för pumpremen hadde suttit där 13000mil och började sakna kuggar. Sagt å gjort lämna in bilen på volvo dom bytte kamrem och pumprem samnt alla hjul vatten pump med mera även vev tätningen bytte dom. Nu har jag ett stort problem remspännaren till dieselpumpen den med visare går sönder, den bottnar typ åt fel hål ligger och slår där precis som remmen skulle va för kort eller så när ja lämnade in min bil så låg visaren längs ner å slog på grund av remmen saknade kuggar men nu alltså på andra sidan, efter ett tag så flyger denna spännare sönder och bilen stannar. Lämnar in den på volvo igen dom byter spännare pumprem igen, håller typ 300 mil sen så händer samma sak igen lämna in den igen dom byter spännrulle dock så kollade dom detta med pilen nu på spännare och den slår i. Nu vill dom göra en felsökning dom tror det är pumpen som är trasig men det tror inte jag för förra remen satt där 13000mil och inga problem, problemen kom efter dom bytte remen till en ny. kan det va nå om att spänna åt fel håll eller nåt har läst om några som haft det problemet och att då flyger spännrullen sönder?

Tack på förhand skulle va gött å få veta vad dom har missat
//Johan
Senast redigerad av 1 morpeus81, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag skruvade med en sån idag faktiskt, bara pumpinställning, så spännaren var aldrig helt loss. Jag tror inte det går att vrida den åt fel håll, det tar bara stopp. Men har verkstan satt dit spännare nr. 3 om jag har fattat rätt så borde dom ha tagit en titt i boken för att vara säkra på den biten iaf.
Men ligger pilen och slår i ändläge så känns det som det inte är rätt. Den ska ju ligga mot det fasta märket. Den brukar fladdra lite, men inte mer än sin egen bredd. Skulle vara om ett av dreven är skadade på nåt sätt, ovala eller excentriska, men det borde synas.
av morpeus81
Yup blev lika imponerad själv men eftersom kamrem blev bytt vid 12tusen och spännare till den vart ej bytt så sa ja till dom att byta båda remarna ;D men vad ja har läst lite runt om så säger dom att det går spänna den med och mot sols och spänner man med sols så flyger visaren av ;/ ville bara se om det är nån annan som har läst eller varit med om det. Inte kan väl pumpen vara orsaken till att visaren flyger av eftersom den siter väl på slakande sida av rem och inte den dragande? och kan man ställa så den visaren inte ligger så nära botten läge åt nåt håll? den sista som satt på bilen svajade ungefär 5-6 mm nått typ med 0.3 sek intervall eller så. Ang bilen så är det en 98a
av morpeus81
Var på volvo igår, det visade sej att dom hadde satt dit en ny spännare dock så hadde dom ställt in visaren mot pil men då ja skulle hämta den och startade den så var visaren längst överst och slog, den hadde inte mer än 1-2 mm att röra sej på ;( dom skulle ställa om visaren mot pilen. Men dom hadde ställt den mot pil sen kört ut den men då jag startade den kall så slog visaren i, och låg inte alls mot där den skulle va. När motorn blir vamr sjunker den nåt men inte jättemycket. Kan det vara där problemet vart hela tiden att dom inte ställt in visaren rätt ? vill inte ha en trasig spännrulle igen ute i ödemarken
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]