Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av onwheels
Hej!

Har ett problem med farthållaren / automatlådan i min D5:a.
När jag har cruisen aktiverad kör bilen på 3:ans växel i farter under 60 km/tim.
Det är frustrerande att bilen varvar 2200 när man åker i 55-60 km/tim,
det är inte vad jag är van vid från tidigare Volvo automater jag haft genom åren.
När jag kör bilen vanligt (utan cruice controllen aktiverad) växlar den som en klocka.

Kikade igenom forumet men kunde inte se att någon annan upplevt detta.

Felsökning med farthållaren aktiverad och läge "D" på växelväljaren:
Jag har provat att "gasa till" men det hjälper inte, inte heller att
köra i olika lutningar hjälper, den ligger kvar på 3:ans växel ändå.
Har provat att växla "manuellt" hela vägen men den bryr sig inte om det, dock lägger den såklart i "L" om jag för växelväljaren dit.

Utförda åtgärder:
Uppgraderad mjukvara i automatlådan för 2 veckor sen.
Byte ATF-olja + genomsköljning gjord idag (går åt ca 11 liter ATF-olja).
Nollställde automatlådans inlärningsfunktion (adaptiv) gjort idag.

Info om bilen:
V70N 2002 d5 Automat (ej Geartronic), föredetta landsortstaxi.
21500 mil och är Volvoservad, välvårdad och inga konstigheter.

Idéer och teorier är varmt välkomna!

:roll:
Senast redigerad av 4 onwheels, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av CarMan
växlar bilen som den ska nrä du kör ivanliga fall, men den växlar inte till 4:an när du har farthållare. har jag fatat rätt?
av onwheels
Precis så, den lägger inte i 4:an (och uppåt) när jag kör med farthållare under 60 km/tim, i hastigheter däröver växlar den som den ska.

Utan farthållare växlar den normalt oavsett hastighet.
av dante
Jag har ungefär samma fenomen på min -04 2.5T. Precis strax innan 60 verkar gränsen ligga för 4:an när jag använder farthållaren. Slår jag av den och kör för hand växlar den annorlunda och kör på fyran. Har inte grävt i det djupare.

/D
Användarvisningsbild
av _Rick_
Den kanske gör så för att ha ett högre vridmoment så att den lättare skall kunna hålla hastigheten?

Jag måste testa om min S60 gör lika dant
av dante
Ja så är det nog. Man vill kanske undvika växlingar med farthållaren. Jag trodde dock att man oavsett farthållare eller ej använda samma styrning för växellådan. Men kanske inte...
av onwheels
_Rick_ skrev:Den kanske gör så för att ha ett högre vridmoment så att den lättare skall kunna hålla hastigheten?

Låter rimligt, bilen är alert och slipper växla upp och ner så mycket för att hålla konstant hastighet.

Saken är att varvet blir så pass tydligt, det känns som bilen gör fel när den inte växlar vidare.
Att jag störs beror på att jag även har en V70 TDI -98 aut, den har inte detta fenomen, inte som märks i allafall.

Ska prova ett par V70N automater och se hur dom beter sig, höres!
Användarvisningsbild
av _Rick_
dante: jo, du använder samma styrning. Men växellådan stryrs av motorstyrboxen med momentbegränsning och så. Farthållaren tar över den elektroniska gasens funktion. Så den kan nog styra och grejja lite extra om den vill :)
av onwheels
dante skrev:Jag trodde dock att man oavsett farthållare eller ej använda samma styrning för växellådan. Men kanske inte...
Jo, alltid tyckt att farthållaren "bara gasar" och automatlådan levde i sin lilla värld och "bara växlar".

Men om min bil gör rätt så verkar automatlådan ha olika växlingsregler beroende om jag eller farthållaren gasar.
Användarvisningsbild
av CarMan
onwheels skrev:
_Rick_ skrev:Den kanske gör så för att ha ett högre vridmoment så att den lättare skall kunna hålla hastigheten?

Låter rimligt, bilen är alert och slipper växla upp och ner så mycket för att hålla konstant hastighet.

Saken är att varvet blir så pass tydligt, det känns som bilen gör fel när den inte växlar vidare.
Att jag störs beror på att jag även har en V70 TDI -98 aut, den har inte detta fenomen, inte som märks i allafall.

Ska prova ett par V70N automater och se hur dom beter sig, höres!
på en 98 fattar inte automatlådan att du kör på farthållare.

har du gertronic kan du ju alltid peta i en högre växel själv
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]