Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740gle87
hejsan!
har ett litet problem motorn misständer när jag ska starta den.
först startar den typ 2 sek 2 gånger sen på tredje gången (tredje gången gilt) smäller det till har bytt förpump från en 88 ans b230f till en 87ans b230e
Användarvisningsbild
av chickwheels
Volvo 745 -88
Startar ej när man vrider nyckeln men startmotorn går och bilen "vill".
verkar va känslig mot fukt?

familjen var ute och körde o plötsligt börjar motorn hosta och hacka som om bensinen höll på och ta slut.
de fyllde bensin och då startar inte bilen.
under tiden de stog still försökte de starta bilen var 5e till var 10e minut. Bilen ville starta men kunde inte.
efter ca en timma så startade bilen. Då gick den på alla cylindrar.
bilen stannade igen efter några mil, precis likadant som innan, "host host, bensinen e slut". men bensinen var då självklart inte slut.

(om det nu inte är så att bensinen läcker ut?)

så tog det 30 min innan bilen ville starta igen och när de kom ca 3 km hemifrån så börjar bilen hosta och hacka igen, gick inte på alla cylindrar m.m. Då tvingade de bilen hem den sista sträckan.
'Sedan dess har bilen stått, vi kunde bogsera igång den men den orkade inte själv, och kunde inte hålla igång.

Jag har blivit kommenderad ut i kölden för att felsöka skiten och har till att börja med hittat 1 trasig tändkabel.
(testat med att skruva loss alla tändstiften, ett efter ett o satt det i tändkabeln igen, lagt det mot motorn och fått gnista på alla utom 1, bytte då till en annan kabel och satte i samma tändstift och då kom det gnista)

DET JAG ÄR OSÄKER PÅ e om mammas kille pilat med tändkablarna o satt dem fel, jag vet inte vilken som anses vara 1 och 3 och 4 och 2.. och från vilket håll man räknar, vilken är sen 1 3 4 2 i andra ändan ?
SÅ snälla kan någon ta ett foto eller hitta en bild och skriva på bilden vilken kabel och vilket "hål" som e vilket.. haha :)

Någon som har vidare tips sedan ? Om jag nu får gnista så borde det väl inte vara fel på fördelarlock eller tändspole m.m ?

var är bensinslangen man tar loss och kollar om bilen ens får fram bensin ??

e de så att kablarna till bensinpumpen kan lossnat ? har för mig att de hänger ganska utsatt under bilen.. hmmm.. ?

MÅSTE MÅSTE MÅSTE HA BILEN I MORGON BITTI!!!! hjälp :S

Såhär vackert e de under huven just nu, Bild

just nu sitter det jag tror är 4a kabeln på det jag tror är 4a platsen på fördelar locken men på 1a platsen i motorn.. stämmer det ? kan ni se om jag förstått placeringarna rätt ?
Användarvisningsbild
av timor
4-3-1-2 på fördelaren, ettans cylinder är fram mot kylaren

första hålet på fördelaren (avgassidan) till stift nummer 4 (närmast torpedväggen)
andra hålet på fördelaren till stift nummer 3
tredje hålet på fördelaren till stift nummer 1(närmast kylaren)
fjärde hålet på fördelaren (insugssidan) till stift nummer 2
av sicnarf
Det kan vara ditt bränslerelä som har gett upp för det ger såna sympton.Det finns bakom askkoppen och ska bytas
Användarvisningsbild
av MrSimson
timor skrev:Vad jag kan se på bilden sitter kablarna fel...
tycker det ser ut så jag med. den du har satt närmast torpedväggen ska längst mot fronten enligt mig. dvs den som är tom nu. Men ja kan ha fel.
Användarvisningsbild
av chickwheels
timor skrev:4-3-1-2 på fördelaren, ettans cylinder är fram mot kylaren

första hålet på fördelaren (avgassidan) till stift nummer 4 (närmast torpedväggen)
andra hålet på fördelaren till stift nummer 3
tredje hålet på fördelaren till stift nummer 1(närmast kylaren)
fjärde hålet på fördelaren (insugssidan) till stift nummer 2
TACK. såg det på en annan tråd. men vad/var är det som ska vara 1342 då ? eller vad det nu stod, har inte lappen här.
ni menar alltså såhär ?
Bild
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]