Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

.., fan, jag blir ju rädd när jag läser om alla oljetryckshaverier på forumet!!!

Jag byter olja ca var 800-1000é mil, alltså höst å vår o kör Q8-helsyntet som fyller specarna, men jag antar att de med problem o-så sköter sina motorer o ändå får probs.
Den tanken har slagit mig också...speciellt Carman skriver ju det som svar på väldigt många problem.

Jag har inte hört talas om några andra bilar med så mycket problem med vevhusventilationen. Då ska sägas att jag verkligen inte är expert på så många bilar.

SAAB hade ju sitt berömda "oil sludge"-problem men om jag minns rätt så tog de väl sitt ansvar för det och åtgärdade de modeller som berördes.
Nej
Är bilen servad enl Instruktioner så är det inge som helst problem

Om man ser till hur många Volvo det rullar jämfört med hur ofta sådant här jobb dyker upp så är det inga problem

Är mycket mer vanligt att folk tankar fel bränsle i sina bilar! Om man nu skall jämföra med något udda fel

//Goose
Det tror jag är en mycket bra poäng, Goose. Det är lätt att glömma att våra bilar är de ojämförligen vanligaste bilarna i Sverige så även om ett fel är ganska ovanligt så förekommer det relativt ofta.
Problemet för de som servar på verkstad enligt boken verkar främst bero på att Volvo-verkstäder inte gör den mer omfattande rengöringen som Pettson beskrivit så fint. De tar bara bort slangen och gör rent i t-korset, inte insuget osv. Då skulle även motorer med mycket kallstarter och korta körningar i kombination kunna undvika oilsludge/vevhusventilationsrelaterade problem. Största problemet med igensatt vevhusventilation sitter i blocket där slangarna ansluter i motorn. De hålen måste göras rent.

Men detta problem är INTE volvorelaterat. I princip kan alla bilar få samma problem, något som sagts tidigare på forumet.
V.A.G har problem med vevhusventilation på den gamla (00-) 1.8T motorn. Been there done that! De har en grym (=urkass) lösning med ett T-kors som sitter i topplocket. Det blir gärna tvärtätt.
Bmw E39 har ungefär samma problematik.

Men som någon skrev så är ju volvos ganska vanliga i detta land.

Om man nu är orolig över sitt vevhus varför int ebara gå til len mindre verkstad o be dom rengöra den HELT om man inte litar på volvo.
Man kan också betänka att många loggar in på forumet bara för att de har fått ett (eller flera) problem. De som inte tycker om att debattera och inte har några problem skriver inte här. Tänk på hur många Volvo det finns där ute.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]