Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvos60t5
Hej
Som min rubrik lyder det läcker servo olja men inte hittat vart ifrån, vad är det normalt på volvo s60 det läcker ifrån, nån som har varit med om det? jag fyller på, den är slut inom max 2 månader det varierar det kan ta slut inom 1 månad också.

En till fråga på vilka sätt kan motor olja läcka förutom från toppen? brukar volvo s60 t5 års 02 dricka olja om inte det läcker? för att jag hade jätte lite motor olja kvar.

Ännu sista fråga jag använder volvos servo olja den är typ blå färg, när man kör bilen med det kan servo oljan bli svart eller brun akti?

Är mkt tacksam för era svar :)
av volvos60t5
volvos60t5 skrev:Hej
Som min rubrik lyder det läcker servo olja men inte hittat vart ifrån, vad är det normalt på volvo s60 det läcker ifrån, nån som har varit med om det? jag fyller på, den är slut inom max 2 månader det varierar det kan ta slut inom 1 månad också.

En till fråga på vilka sätt kan motor olja läcka förutom från toppen? brukar volvo s60 t5 års 02 dricka olja om inte det läcker? för att jag hade jätte lite motor olja kvar.

Ännu sista fråga jag använder volvos servo olja den är typ blå färg, när man kör bilen med det kan servo oljan bli svart eller brun akti?

Är mkt tacksam för era svar :)
av janne44
Min läckte också servoolja.
Hittade inget synligt läckage.
Provade då med att dra åt slangklämmorna på servooljebehållaren och vips så var problemet löst :-)-) .
av raggazon
problemet med läckande servo är ofta att o-ringarna som sitter i anslutningen till styrväxeln brukar ge upp. vanligaste oljeläckage motor är kamaxelns packboxar.
av volvos60t5
raggazon skrev:problemet med läckande servo är ofta att o-ringarna som sitter i anslutningen till styrväxeln brukar ge upp. vanligaste oljeläckage motor är kamaxelns packboxar.

o-ringarna som sitter i anslutningen till styrväxeln vad kostar det att fixa???
av volvos60t5
#27 skrev:Fråga 1. Ser du några oljedroppar på marken från läckaget??

typ inte men jag ser i marken att det är svart brun akti det kan variera i marken mörk grön mörk blå akti också men kylarvätska läcker inte iallafall bara servo oljan som läcker eller försvinnner från hållaren
av volvos60t5
janne44 skrev:Min läckte också servoolja.
Provade då med att dra åt slangklämmorna på servooljebehållaren och vips så var problemet löst :-)-) .

jag hittar inte det heller men jag har inte hissat upp bilen o kollat under det, jag ska jag göra det på tisdag jag hoppas verkligen det är klämmorna ena var löst men ska kolla alla o spänna så ska jag se
av volvos60t5
volvos60t5 skrev:
janne44 skrev:Min läckte också servoolja.

jag hittar inte det heller men jag har inte hissat upp bilen o kollat under det, jag ska jag göra det på tisdag jag hoppas verkligen det är klämmorna ena var löst men ska kolla alla o spänna så ska jag se
men det tar lång tid innan den är tom det kan ta upp till 2 månader så det borde va klämmorna hoppas jag
Standby S09 sirenförstärkare

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&a[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &au[…]

Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av &[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]