- ons 13 jan 2010, 23:12
#366308
Man kan med lite slutledningsförmåga gissa, och då kommer jag fram till att det handlar om bränsletrycksregulatorn. På en del bilar är det en justerbar anordning, men på vissa Volvomodeller är den fast, utan justeringsmöjlighet.
Om nu någon till äventyrs inte skulle känna till bränsletrycksregulatorn, kan vi ta det också. Bränslepumpen pumpar med ett visst och fast tryck till insprutningssystemet. Där tar styrdatorn hand om processen och tar ut den mängd bränsle som behövs i det aktuella läget. Eftersom det måste finnas tryck till insprutningen hela tiden, måste det också finnas ett övertryck, ett mottryck till pumpen. Det är just bränsletryckregulatorns uppgift att hålla det här mottrycket. Den släpper igenom överskottet på bränsle när insprutningen har tagit sitt. Resten går tillbaka till tanken.
Bränsleledningen är alltså en rundkrets där man tar ut det man vill ha till insprutningen, och låter resten gå tillbaka till tanken.