Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vibygaser
Okej tack. Har just köpt bilen, med felet i medvetande. Ägaren innan påstår att man kan sätta dit ett annat spjällhus med gul etikett.
Men då ringer jag den lokala rejmesverkstaden och får till svar att spjällen blir individuella när de är nya vid programmering. Alltså kan dom inte omprogrammera dom till en annan bil (eller ETM reload, som jag hört det kallas). Min fundering var ju också om det bara skulle gå att kalibrera spjället och inte byta mjukvara. Gubben på rejmes hävda att det inte skulle gå alls att ta från en annan bil. Men eftersom jag hört och läst att det ska gå ändå så blir jag fundersam. Kommer inte ihåg vart jag läst och hört det...
Användarvisningsbild
av CarMan
Man kan montera begagnat spjäll, men ska köra en omladdning då.
Man bör köpa ett med gul ettikett, då dessa är bättre.
Man kan också få liv i sitt gammla spjällhus med endast en uppdatering, då denna mjukvara är modifierad för att lösa vissa problem. (det går efter denna uppdatering att köra en speciel test, där man kan se om spjället bör bytas eller ej)
Användarvisningsbild
av Severin
Fan dessa spjäll hit och dit.

@Carman: Vad säger du om dippande till 3-400v vid frikoppling och i vissa fall så har den lagt av i korsningar?
Många säger att det är spjället men ju mer jag läser här så finns det dom med som har nya spjäll men tomgången dippar ändå med nytt spjäll.
Användarvisningsbild
av CarMan
vevhusventilationen kan påverka tomgången regält, så börja med att kolla den.
av Kena
Severin skrev:Fan dessa spjäll hit och dit.

@Carman: Vad säger du om dippande till 3-400v vid frikoppling och i vissa fall så har den lagt av i korsningar?
Många säger att det är spjället men ju mer jag läser här så finns det dom med som har nya spjäll men tomgången dippar ändå med nytt spjäll.
Exakt så gjorde min åxå, det räckte med att rengöra spjället. Det bildas klägg där som, när det blir kallare ute, håller fast trotteln så den inte kan vrida sej som den ska. Enkel och billig åtgärd som de flesta fixar själv.
Användarvisningsbild
av Severin
Kena skrev:
Severin skrev:Fan dessa spjäll hit och dit.

Exakt så gjorde min åxå, det räckte med att rengöra spjället. Det bildas klägg där som, när det blir kallare ute, håller fast trotteln så den inte kan vrida sej som den ska. Enkel och billig åtgärd som de flesta fixar själv.
Jag skulle oxå säga att det beror på spjället om det inte vore för att det finns dom här som har nya spjäll och deras dippar oxå

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]