Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av willpower
Jag har en V70N -01 med Volvo original motorvärmare.
Under hela tiden sedan jag köpte bilen har jag tyckt att motorvärmaren ger rätt dålig effekt - motorn bli inte varm och det har inte riktigt känts som att det gör någon större skillnad att ha den ikopplad. Kupévärmaren fungerar dock utmärkt.

När det nu var -28 grader råkade jag glömma att koppla i motorvärmaren för ett kortare ärende och jag noterade att motorn blev precis lika snabbt (eller långsamt) varm som den brukar bli med motorvärmaren inkopplad. Efter lite testning har jag kommit fram till att värmaren faktiskt inte fungerar. :shock: Troligen har den aldrig fungerat över huvud taget... Det är den fungerande kupévärmaren och det faktum att bilen är hyggligt lättstartad även i -28 som helt lurat mig i 6 år. :evil:

Finns någon säkring till Volvos motorvärmare så att jag kan fixa problemet själv? Var sitter själva värmaren så att jag kan kika med blotta ögat efter sladdglapp och liknande? Vore skönt om man slapp lämna bort bilen en heldag för detta.
Användarvisningsbild
av greeeken
willpower skrev:Jag har en V70N -01 med Volvo original motorvärmare.
Under hela tiden sedan jag köpte bilen har jag tyckt att motorvärmaren ger rätt dålig effekt - motorn bli inte varm och det har inte riktigt känts som att det gör någon större skillnad att ha den ikopplad. Kupévärmaren fungerar dock utmärkt.

När det nu var -28 grader råkade jag glömma att koppla i motorvärmaren för ett kortare ärende och jag noterade att motorn blev precis lika snabbt (eller långsamt) varm som den brukar bli med motorvärmaren inkopplad. Efter lite testning har jag kommit fram till att värmaren faktiskt inte fungerar. :shock: Troligen har den aldrig fungerat över huvud taget... Det är den fungerande kupévärmaren och det faktum att bilen är hyggligt lättstartad även i -28 som helt lurat mig i 6 år. :evil:

Finns någon säkring till Volvos motorvärmare så att jag kan fixa problemet själv? Var sitter själva värmaren så att jag kan kika med blotta ögat efter sladdglapp och liknande? Vore skönt om man slapp lämna bort bilen en heldag för detta.
Det är väll rätt känt att motorn inte blir speciellt varm med motorvärmaren vad jag läst
av rhw
Den kan lika gärna fungera för dom är ganska så värdelösa enligt min mening iallafall!

En bekant som har verkstad bytte kabeln mellan blockvärmaren och förgreningen till

kupeuttaget på min bil eftersom värmaren då var död pga kabelbrott,

när vi bytt kabeln och mätt att den får ström samt även med en ir termometer

mätt att den blev varm (minns ej hur varm den ska bli just nu )

så är det ingen somhelst skillnad på motorns start egenskap eller att det

skulle bli fortare varmt i kupen eller något sådant så dom 140kronorna som kabeln

kostade kunde jag lika gärna skänkt till någon behövande istället föratt

köpa den! Mao inte värd att laga men kupefläkten är bra iallafall..... Givetvis har jag kört den i flera timmar

isträck men säj att efter 5 timmar så ska det ju märkas skillnad och den enda skillnaden som kan märkas

är att om jag känner på blocket under turbon så är det fes ljummet knappt att det känns alltså.....
Användarvisningsbild
av willpower
rhw skrev:Den kan lika gärna fungera för dom är ganska så värdelösa enligt min mening iallafall!

..... Givetvis har jag kört den i flera timmar

isträck men säj att efter 5 timmar så ska det ju märkas skillnad och den enda skillnaden som kan märkas

är att om jag känner på blocket under turbon så är det fes ljummet knappt att det känns alltså.....
Och om man kört motorvärmaren i ett par timmar och den fortfarande håller lufttemperatur (under -20 grader) överallt? Känns inte som att någonting händer när jag kopplar in den.
Hur kan jag testa motorvärmaren förutom att mäta temperaturen på själva motorblocket så som jag gjort?
För att enkelt kolla funktionen så dra ur eventuell kontakt till kupevärmare och ta fram ohm-mätaren o mät i motorvärmar-uttaget framme på bilen. Då vet du. Jag upplevde samma sak på min S80, motorvärmaren trodde jag inte funkare för att den inte alls värmde motorn, men den funkade ändå! Kontaktvärmarna är totalt usla!

Jag köpte en slangvärmare istället o skruvade dit den själv. Absolut värt att byta värmare.

Mvh
Användarvisningsbild
av willpower
-94 9000 2,3T cse skrev:För att enkelt kolla funktionen så dra ur eventuell kontakt till kupevärmare och ta fram ohm-mätaren o mät i motorvärmar-uttaget framme på bilen. Då vet du. Jag upplevde samma sak på min S80, motorvärmaren trodde jag inte funkare för att den inte alls värmde motorn, men den funkade ändå! Kontaktvärmarna är totalt usla!

Jag köpte en slangvärmare istället o skruvade dit den själv. Absolut värt att byta värmare.

Mvh
Smart! Ska mäta när jag kommer hem efter jobbet! :)

Finns tillräckliga instruktioner med slangvärmarsatsen så att en lagomt händig karl utan bilmekutbildning kan fixa det själv?
Användarvisningsbild
av willpower
dieselmagnus skrev:Ha motorvärmaren inkopplad i 3h så kommer du att märka skillnad. Jag märker stor skillnad när det varit kallt och varit tvungen att kallstarta.
Det beror nog på att din motorvärmare fungerar. :wink:

När min motorvärmare varit inkopplad i 4-6 timmar håller motorblocket fortfarande samma temperatur som omgivningen. :(
Bara att behöva ha en värmare inkopplad så länge... Illa!

Nu kan du ju iofs o-så ha fel på nått kablage. Det finns ju en anslutning som sitter rejält utsatt under/bakom motorn.
Användarvisningsbild
av willpower
-94 9000 2,3T cse skrev:... Nu kan du ju iofs o-så ha fel på nått kablage. Det finns ju en anslutning som sitter rejält utsatt under/bakom motorn.
Var hittar jag kablaget?

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]