Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blixnabb
Har en V70N -08 Classic som beter sig mindre bra på vägen.
Var till fjällen i förra veckan, som bekant var (är) det relativt kallt där -10 till -30.
Naturligtvis med hela familjen och takbox mm.
Dubbfria vinterdäck 16" med ca 2,6 bar i, har inte kunnat se något konstigt slitage på varken s eller v däcken.
När vägen var hal så märktes det genom att bilens bakända förflyttade sig aningen sidledes.
Detta inträffade i hastigheter från 70 och uppåt, och var inte ett direkt roande beteende, tilläggas kan att även frugan som satt i fram/baksätet kännde när det släppte.
Alla andra V70 drog förbi som små blå, så det känns som att något med bilen är skumt.

Någon som har några ideér på vad som kan vara problemet
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen är troligen inte jämt lastad.
bilen kenake har en takbox (som desutom är överlastad)
du kanske har olika fabrikat på däcken fram/bak & eller olika mönster (olika slitna dubbar)
har du kollat luften i -30 grader? (trycket varierar med tempraturen)
Användarvisningsbild
av Svahn
Vad har du för sorts däck? Är det "billiga" däck så kanske dom blir för hårda. Det kan också ha blivit en hinna med vägsalt på däcken som måste avfettas bort.
av borg
Hej,
Kan det inte vara så rent av att dina bakdäck har mindre mönsterdjup än framdäcken. Och då menar jag inte 1mm skillnad, utan mer. Bästa däcken ska vara bak.

Mvh borg
Användarvisningsbild
av greeeken
[quote="borg"]Hej,
Kan det inte vara så rent av att dina bakdäck har mindre mönsterdjup än framdäcken. Och då menar jag inte 1mm skillnad, utan mer. Bästa däcken ska vara bak.

Mvh borg[/quote

Fram är det väll?
av Fred
Frågar man däckhandlare så ska bästa däcken alltid sitta bak. Detta för att man ska har så bra grepp som möjligt så att man har mindre risk för överstyrning.

Personligen är jag av helt motsatta uppfattningen. Jag tycker att det är lättare att häva överstyrning än understyrning och ju bättre grepp jag har i framhjulen desto bättre kan jag ju styra och bromsa!
av borg
Hej,

har ALLTID kört med bästa däcken bak, oavsett fram-eller bakhjulsdrift. Har blivit rekommenderad detta, pga stabilitet för bakvagnen (speciellt vid nederbörd). Men visst, vill någon köra med bästa däcken fram så får han/hon göra det.

Mvh borg

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]