NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av modin
Jag har så smått börjat kolla möjligheterna att montera en bensinvärmare på bilen. Jag tog kontakt med en återförsäljare till Webasto, som jag hört ska vara bra. De berättade att de inte hade någon värmarsats till V50 T5, men de hade till 2,4 litersmotorn.

Efter att ha googlat lite har jag sett flera V50 T5 -06or med bensinvärmare. Är det något annat märke, och i så fall vilket?

Ungefär vad kan det tänkas kosta att låta installera en bensinvärmare med fjärrstart på min bil?
Användarvisningsbild
av modin
Efter att ha letat på diverse forum och varit i kontakt med återförsäljare börjar väl saker att klarna antar jag.

Fick en offert på installation av en Eberspächervärmare med fjärrstart som låg på 28 000kr :shock: :shock:
Jag har även kollat på bildelsbasen.se och där finns värmare som suttit i en V50 med T5-motorn. När jag nyss var i kontakt med Upplands motor så sa de att det inte går att eftermontera volvos bensinvärmare utan att enda alternativet var om någon firma som endast jobbade med bensinvärmare hade någon lösning (typ Eberspächern ovan).

Utan att kunna mycket om bilar så känns det som att det borde gå att montera värmaren som finns på bildelsbasen, uppdatera mjukvaran i bilen och sedan tuta och köra - lite varmare, lite nöjdare.

CarMan eller någon annan kunnig, vänligen slå spiken i kistan och bekräfta att det inte går att eftermontera Volvos bensinvärmare.

I övrigt, är 28000kr för en Eberspächer med fjärrstart ett rimligt pris? Jag antar att man inte får igen mycket av utgiften när man så småningom säljer bilen men om man som jag planerar att behålla den i något år så kan det ju vara en bra investering i alla fall.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag skulle gräva lite till på 3:e parts spåret. Få det ordentligt bekräftat från Webasto först att de inte kan montera på T5. Att få ett besked från en enda återförsäljare känns inte definitivt nog. Gå på tillverkaren eller generalagenten direkt. Ring runt och försök få så mycket info som möjligt om Eberspächer och fler offerter. Ibland är firmor så vana att arbeta mot företagskunder att de bara lägger upp en horribelt bud.

Vad gäller vad som är värt och inte... Var bor du? Bor du där det är riktiga vintrar kan det vara värt om du sätter stort värde på just komforten.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Johan.S skrev:Tjena! Jag har en V50 T5med eftermonterad värmare av märket WEBASTO, så det finns till T5.
Precis vad jag misstänkte...
Användarvisningsbild
av modin
Tack för svaren!

Jag säger som många innan; kunskaps- och erfarenhetsbanken på detta forum är fantastisk!
Då ska jag forska vidare. Men det är Webasto som är det bästa märket alltså?

Johan S: Var det du som lät montera den eller fanns den då du köpte bilen? Jag fiskar givetvis efter ett pris och en firma du i sånt fall kanske kan rekommendera?

StringerBell: Jag bor i sthlm men åker bil till jobbet. Det vore onekligen skönt att kunna hoppa in i en varm, något sånär isfri bil en tidig morgon när man är lite frusen. Frågan är om det är värt 28 000 spänn bara... :wink:

Jag hade räknat med ca 20 000...

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]