Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 20Chrille10
Mors!
Min 740 kokade igår så jag behöver fylla på med vatten/glykol så att jag får värme i bilden. Problemet är bara att wiren som jag öppnar motorhuven med har gått sönder så frågan är alltså om någon kan ge mig ett akut tips om hur jag öppnar huven utifrån. Det bör inte vara så svårt då jag ett flertal gånger har fått mitt batteri snott av mindre serösa killar.

Tacksam för svar

//Chrille
av sicnarf
Jag tror inte att mindre seriösa killar skulle klara av att ta sig in under huven så lätt och sno batteriet för det är ganska komplicerat.De måste vara proffs!Jag tror du måste ta loss grillfronten på nåt sätt.Det sitter fast med 2"krokar"på ovan sidan,det ser du på nån annans 740 hur det är.Du skulle behöva bryta loss de hakarna-krokarna med en smal stark mejsel eller nåt om du kommer mellan huven o grillen.Kanske såga loss de med bågfil.Sen när du tagit bort det så kika uppåt om du kan släppa huvlåset på nåt sätt.
av Lilj
Tjuvarna som stal ditt batteri kanske tog sig in via dörren och öppnade huven med spaken sen låste dörren när dom var klar ? om wiren var hel då?

Min wire gick av förra året men när jag skruvade loss spaken så såg jag att den hade gått av längst ut så det var bara att dra i wiren så gick huven upp. Kolla det om du inte redan har gjort det. Du kanske kan ha lika tur som jag.
Användarvisningsbild
av Tjovve
Böj en stark ståltråd eller en gammal eker, stick in in grillen och "fiska" tills du hittar wire som löper mellan huvlåsen. Dra mot dej så öpnnas huven. Såvida den inte sitter fastfryst. Det vanligaste är nog att det släppt inne i kupen och då är det en tång som gäller. Tänk på att "hålla emot" virehöljet med annan tång.
av 20Chrille10
Tack för era svar...
men tyvärr har jag inte lyckats öppna huven ännu.
Försökte dra i wiren innefrån kupen men huven öppnade sig bara på ena sidan. Slog sen sönder grillen för att försöka innefrån men kan inte komma åt den låsta delen med de verktyg jag har så det blir att lämna in bilen.

//Chrille
av sicnarf
Ja,jag tycker också att det är konstigt att du inte lyckades.Jag har själv en"lös"huvwire och har förberett för detta eventuella problemet genom att ta bort grillfrontens krokar och hänga upp grillen med tunn ståltråd som lätt kan ryckas bort.Jag har dock aldrig pillat i huvlåsets mekanism utifrån för jag är rädd ja kan förstöra det ännu mer.Misstänker att batteritjuvarna gjörde precis detta genom grillfronten med nån specialverktyg och i den vevan pajade den spända låswiren som sedan gick sönder.Det ska bli spännande att se hur mekanikern löser detta.Du får fråga honom och berätta mer här,tack.
av Hakan740
Nu har jag fått samma problem med min Volvo 740. Huvvajern slakar. Provar och drar med en tång från kupen men det hjälper ej.
Men en hård ståltråd, hakar jag fas huvvajer som "hänger" innanför grillen, framför kylaren. Drar kraftigt får upp högra sidan av huvud.
Men vad har hänt på den vänstra sida. Kan vajern hakats av så att vänstra huvlåsets mekanism inte går att påverka?
I morgon har jag tid hos Speedy i Högdalen. I serviceboken Haynes för Volvo 740 står det att man måste offra en strålkastare för att kunna komma åt huvlåsmekanismen.
Någon som har ny information i frågan?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Jag vill minnas att det går en vajer inifrån kupén till det vänstra huvlåset. Därefter går en ny vajer från det vänstra till det högra huvlåset och det är den som du lyckats komma åt genom grillen. Men ska man verkligen behöva offra en strålkastare? Kan man inte komma åt grejerna underifrån bilen?
av Hakan740
Läget inför morgondagens besök hos Speedy i Högdalen.
Spänner vajer vid grillen mha ståltråd med "hake" och fastspänd på utsidan av grillen med bräda.
Från kupen går det att öppna höger huvlås (inget klick hörs, men den är öppnad....), men det betyder att vajern är hel!
Vänster sida helt låst.
Har provat på måfå att spraja med CRC, vet ej om det träffar huvlåset eller ens kommer ner till låsmekanismen.
Ska börja med att få ett prisförslag och eventuellt få lite mer betänketid.

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]