Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av supersonic
1. Vet att Four-C är ett jättefint system men min fråga är: Vilken chassisetup är "mest" komfort mellan standardfjädring till XC60 eller Four-C i "Comfort" läge? Tycker 16000 kr är ganska mycket om man jagar komfort.

Kommer vägskarvar, vägtrummor FILTRERAS bort bättre med Four-C i "Comfort" läge? Ex.Volvo S80 med Four-C tror jag är MER komfort än S80 standard... Hur är det med XC60?

2... Om någon dessutom vill svara på om de hade valt laminerade rutor till XC60 för ljudkomfortens skull så vore jag jätteglad!!
Användarvisningsbild
av oilburner
supersonic skrev:Tycker 16000 kr är ganska mycket om man jagar komfort.
Nu e inte jag någon exspert på emnet då min erfarenhet med Four-C så långt begrensar sig til å ha inkluderat detta i utrustningslistan på min bestallning. Men vinklingen var lite annorlunda enn hva dom flesta tenker på tror jag. Ar ganska saker på at dom flesta som bestallt detta(mig inkluderat) inte tankte så mycke på comforten men heller i andre endan på styvare och hårdare innstallning nar man føler før detta. Tankte vall heller på at comfort lage var lik standard bil då sport redan høres lite styvare ut och advanced måste jo bli veldig styv.
Blir lite interesangt å høra vad dom som redan kør med detta tycker.
16 lakan ar inte billig presist vare sig man jagar comfort eller sport men her måste det ju va lite prutmån också.
av Twendor
Jeg har kjørt tre sykker Xc60, siden den kom i handelen i okt 08.
To av bilene har hatt standard demping. Den jeg kjøpte har Four-C.

Vil sammenligne standard demping på en Xc 60 med min Sport innstiling.
Jeg var sikkert noe forutinntatt og ville helt sikkert ha valgt Four-c uansett. Min forrige bil V70-My07 hadde dette, og nybilen kunne jo ikke ha mindre utstyr enn den gamle?
Systemet er helt fortreffelig, og jeg for min del kjører absolutt mest i Comfort innstillingen.(ca 80%)
Med four-c har man også muligheten for å få en meget kjørevillig og stivere bil med Advanced.
Systemet virker ikke bare på dempingen, men også styringen og gearskifter.
I Advanced gearer den på et høyere turtall.

Ang laminerte ruter, så har jeg bare kjørt Xc 60 og Xc70 med slike ruter. Og kan ikke sammenligne støy med eller uten. Men anbefaler det som et "innbruddshemmende"hinder. Vil ikke innlate meg på argumenter for eller imot da dette er vel diskutert på dett forumet tidligere.
Jeg har hatt det på mine siste biler, og kjøper ikke ny bil uten.
Användarvisningsbild
av supersonic
Twendor skrev:Jeg har kjørt tre sykker Xc60, siden den kom i handelen i okt 08.
To av bilene har hatt standard demping. Den jeg kjøpte har Four-C.

Vil sammenligne standard demping på en Xc 60 med min Sport innstiling.
Jeg var sikkert noe forutinntatt og ville helt sikkert ha valgt Four-c uansett. Min forrige bil V70-My07 hadde dette, og nybilen kunne jo ikke ha mindre utstyr enn den gamle?
Systemet er helt fortreffelig, og jeg for min del kjører absolutt mest i Comfort innstillingen.(ca 80%)
Med four-c har man også muligheten for å få en meget kjørevillig og stivere bil med Advanced.
Systemet virker ikke bare på dempingen, men også styringen og gearskifter.
I Advanced gearer den på et høyere turtall.

Ang laminerte ruter, så har jeg bare kjørt Xc 60 og Xc70 med slike ruter. Og kan ikke sammenligne støy med eller uten. Men anbefaler det som et "innbruddshemmende"hinder. Vil ikke innlate meg på argumenter for eller imot da dette er vel diskutert på dett forumet tidligere.
Jeg har hatt det på mine siste biler, og kjøper ikke ny bil uten.
Tack för svaren Twendor! Du menar alltså att standardfjädringen är stötigare än Four-C i Comfort-läge? Är styrningen lugn och behaglig vid landsvägkörning med Four-C tillval? Tänkte om den ändrar sig beroende på typ av körning...

Ni andra som har haft förmånen att köra med Four-C, synpunkter? :???:

Laminerat glas eller inte för ljudkomfortens skull, eller är XC60 tyst som den är? Vad säger ni? Är van Audi A6 2007... kan bli svårt kanske att slå... :roll:
Four-C gör färden väldigt bekväm! Iomed att det är aktiv fjädring så justeras den extremt många gånger per sekund. Ojämnheter "sväljs" av chassit! Vill man sen köra lite mer sportigt så välj sport eller advanced så blir det kul på den krokiga vägen! :-)-) Enligt mig är Four-C värt varje krona!

Laminerat glas är bra för ljudkomforten, ja! Men det är bra för mycket annat också. XC60 med t.ex herrgårdsvagnspaketet är lätt tystare än en Audi A6 från 2007.
av Lövet
supersonic skrev: Laminerat glas eller inte för ljudkomfortens skull, eller är XC60 tyst som den är? Vad säger ni? Är van Audi A6 2007... kan bli svårt kanske att slå... :roll:
Laminerat glas gör åtminstone riktigt stor skillnad på S40N som jag har erfarenhet av både med och utan. Skulle aldrig köpa en så dyr bil utan laminerade rutor, framförallt när Volvo tar så lite betalt för dem. Dubbelglas på Audi & BMW brukar ligga runt 10-12.000kr.
av Twendor
Mener at standard demping er noe fastere(støtigere)enn Comfort. Men også standard Xc60 er god å kjøre. Men jeg har veldig varierende vei å kjøre på både skog, fjell, sving og landevei. Det er derfor et supert system for varierende kjøreforhold. Men har du mest landevei holder standard demperne meget godt.
Men mye annet ekstrautstyr hadde blitt strøket før jeg hadde valgt bort Four-C.

Jeg har også fartsavhengig servostyring, og den fungerer supert sammen med systemet.
Eks: jeg kjørte i byen med servo innstilt på lite motstand(lett på rattet) og comfort. Når jeg kjørte ut av byen og på en meget svingete(kurvig) vei, koblet jeg inn Advanced og bilen ble en helt annen å kjøre"kanon".
Deretter utpå motorvei og et trykk på Sport og jeg lå stabilt i motorveihastighet, med god fjæringskomfort.
Med denne funksjonen føler man at man har en bil med stor variasjon og til alle forhold.
av Amli
XC90_Executive skrev:Four-C gör färden väldigt bekväm! Iomed att det är aktiv fjädring så justeras den extremt många gånger per sekund. Ojämnheter "sväljs" av chassit! Vill man sen köra lite mer sportigt så välj sport eller advanced så blir det kul på den krokiga vägen! :-)-) Enligt mig är Four-C värt varje krona!

Laminerat glas är bra för ljudkomforten, ja! Men det är bra för mycket annat också. XC60 med t.ex herrgårdsvagnspaketet är lätt tystare än en Audi A6 från 2007.
Jag kan bara instämma!! Även jag har laminerade glas samt Four-C, fast på en XC70. Du kommer inte att ångra dig om du väljer till Four-C chassi.
Jag gissar på att en XC60 även utan laminerade glas är tystare än en Audi A6 då jag inte tycker den är så tyst. Först i och med faceliften -09 tycker jag att A6:an blev lite tystare.

Men mig veterligen har Four-C chassi ingen som helst inverkan på växellådan och växlingarna.
Amli skrev:Men mig veterligen har Four-C chassi ingen som helst inverkan på växellådan och växlingarna.
Det är bara på S60R awd/V70R awd som Four-C förbättrar gasresponsen och styrningen.

Däremot så känns det som att bilen blir "rappare" även på min S80 V8 t.ex. Men det är ju bara för att chassit blir hårdare och den då kan styra in lite bättre i kurvorna.
1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]