CalleV70 skrev:hmm, jag har haft bil i en j-vla massa år och undrar varför tiden gör att man "vet" detta som verkar fel?? Anser att du har fel när du "vet" att det är kall motor. Ingen logik i detta.
Tvärtom, vi som har gamla samlarbilar med kylarlocket på kylaren dvs ingen expansionstank VET att man häller i när motorn är varm men passar sig när man öppnar locket.
Ok, nu menade jag inte så gamla bilar och lite klumpigt formulerat var det nog, för det jag menade var att man varit intresserad av bilar och dess funktion en längre tid.
Själv har jag bara haft 70-tals bilar och framåt och aldrig haft en bil utan expansionskärl. På en bil med expansionskärl är det helt rätt och ingen fara att fylla till maxmarkeringen när bilen är kall. Anledningen till att maxsträcket sitter en bit ner på kärlet är att ska finnas plats för kylarvätskan att just expandera som den gör när bilen blir varm.
På tyska bilar står det oftast kalltwasserstand (reservation för stavning) på kärlet och detta betyder kallvattennivå på svenska och det samma gäller Volvo och andra bilar. Står dock inte på Volvos kärl, däremot står det, en överstruken hand när det är varmt och ett ok när den är kall, på locket. Med detta får jag för mig att de menar undvik att öppna locket när vätskan är varm vilket då gör det svårt att fylla på när motorn är varm. Visst jag vet också att man kan öppna försiktigt och långsamt men andemeningen måste ändå vara, kontrollera och fyll vid kall motor :D