Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått mitt första problem med min V70 (2,4 -01), hjulbultarna bak går inte att få loss... någon som har några idéer hur jag ska göra.

Jag har ringt runt till olika däckfirmor i stan (GBG) å dom står lika villrådiga som jag, de är vana att VOLVO:s låsbultar kärvar fast men inte att alla gör det... (En däckfirma provade att lossa med både hävarm och mutterdragare, utan framgång)

Jag åkte även till Bilia efter ett tips från den lokale meken, där jag fick ett svävande svar: "jaa, det e klart att det går att lösa... men... hmm... tja det kommer ju att kosta...." Hur mycket? "...tja, 500 o uppåt vet du..."

Tips?? eller ska jag ställa bilen på Bilia o ta den smällen??

//PA
Användarvisningsbild
av Whisky
Jadu... hävarm låter ju som om det skulle ha fixat det... De måste sitta utav h-vete! :*O/

Prova först att spraya rikligt med någon krypande olja, typ 5-56 och låt stå ett tag... Om det nu finns en chans att det lyckas ta sig innanför bultskallarna!?

Sen brukar ju vibrationer vara bra att lossa bultar som sitter fast... Med andra ord, bruka kontrollerat våld! Be en kompis trycka emot fälgkorset medan du drar på några reäla och distinkta slag med en lättare slägga, i rätt riktning. Du kan även prova att förlänga en vinkel på fälgkorset med ett rör.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Johan
Att banka på muttrarna med en rejäl hammare (med lite tyngd i) kan hjälpa. För att komma åt och för att inte banka sönder muttrarna alt fälg är det bra att sätta på en hylsa på muttern(Lämpligtvis en krafthylsa) och sedan slå på denna.
av gillis 2
jag fick punktering på min 2.4 01. jag plockade fram mina verktyg för att byta hjulet men det satt fast så jag gav upp,min granne som styrketränar sa det fixar han lätt efter ca 30 minuter fick han nog det gick inte.jag ringde volvo assistans dom sa att dom skickar hjälp så skulle jag snart vara på väg igen.bärgaren kom det gick inte där heller så han sa att han hade rätt att ta bilen till bilia utan det kostade mig något men när jag kollade med volvia sa dom att han hade fel och jag skulle egentligen betala bärgningen men dom betalade eftersom han hade skickats ut av dom.på bilia fick dom svetsa på stora bultar på mina hjulbultar och använda sig av hävarm det gick men det tog ca 3 timmar kostde ca 700 kr och en blodig mekanikerknoge.
av S.t.r.a.n.D
gillis 2 skrev:jag fick punktering på min 2.4 01. jag plockade fram mina verktyg för att byta hjulet men det satt fast så jag gav upp,min granne som styrketränar sa det fixar han lätt efter ca 30 minuter fick han nog det gick inte.jag ringde volvo assistans dom sa att dom skickar hjälp så skulle jag snart vara på väg igen.bärgaren kom det gick inte där heller så han sa att han hade rätt att ta bilen till bilia utan det kostade mig något men när jag kollade med volvia sa dom att han hade fel och jag skulle egentligen betala bärgningen men dom betalade eftersom han hade skickats ut av dom.på bilia fick dom svetsa på stora bultar på mina hjulbultar och använda sig av hävarm det gick men det tog ca 3 timmar kostde ca 700 kr och en blodig mekanikerknoge.
Exakt de där hände farsan när han hade köpt V70in. Det var i Maj han köpte den och då satt vinterdäcken fortfarande på så när vi var och provade den var det alltså med vinterdäck. Men då skulle dom självklart montera sommardäcken till vi skulle komma och hämta den när han bestämmt sig. Så på väg hem så vibrerade det som faan i hela bilen. Det första vi tänkte på var då att dom "glömt" centreringsringarna. Men när vi skulle lossa däcken så....jaa, satt som berget. For till Däckia, deras maskiner orkade inte. For till Volvo, deras orkade inte heller. For till tunga sidan Volvo Lastvagnar, men icke där heller....Till slut var dom tvungen att göra som dom gjorde med din. Och visst hade vi rätt att ringarna saknades.
Användarvisningsbild
av Driver64
En vild idé: Kan det gå genom att värma bultarna på något sätt? De borde ju bli aningens längre då och kanske släppa från fälgen?
av EvilEd
Ok, gör detta på egen risk men en kompis lyckades få loss bultarna så här:

* I med med fälgkorset + hävarm, låt armen ligga
framåt eller bakåt på marken beroende på om det är vänster
eller höger sida du byter
(Lägg nåt som "glider" mellan typ en spånskiva som han körde med)

* kör försiktig och sakta framåt eller bakåt beroende på om det är
höger eller vänster sida du byter

Det small utav h-vete men bultarna lossnade hehe :wink:
Senast redigerad av 1 EvilEd, redigerad totalt 0 gånger.
av gillis 2
bilia provade med det också men det hjälpte inte.vad jag glömde säga i förra inlägget är dom tog fram en en mutterknackare som används till last bilar det hjälpte inte heller.jag tror det bästa är att låta en volvo handlare ta hand om det även om det skulle kosta lite mer med tanke på att man kanske förstör mer än man kan tänka sig
Användarvisningsbild
av ufriman
Vad i helv.. hur har dom dragit fast bultarna med vad då? Jetplansdragare/stridsvagnsdragare eller har hulken varit framme? Det måste vara gäng paj. dvs gänorna måste ha skurit för så hårt kan dom inte sitta om inte en lastbils knack maskin kan få loss dessa.
PS om du får loss de, så glöm inte o smörja in bultarna och muttrarna innan du drar fast dessa igen ( använd millitärens vapenfett det funkar kannon)
Användarvisningsbild
av ufriman
Glömde säga att jag har jobbat på Lastbilsmonteringen i Tuve och monterat däck, och sett när lastbils hjulbultsavdragare klippt av 28 mm hjulbultar rätt av när de har suttit fast. En ofantlig kraft....

Tjena! Har precis haft samma fel på min d2, […]

Byta spridare

Jag bytte på min v50 2012, jobbet gjorde jag[…]

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]