Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAT3208
#359390
Skal velge vinterdekk uten pigg til xc-60 og leter etter gode 20"
Ønsker synspunkter i området 18" eller 20" valgt bredde 255-275
Kjøreområde SØ Oslo 80% på E6 100km/t + og nærområde med vesentilg lavere hastighet
Kan vel til en viss grad sammenlignes med området Gøteborg-Strømstad
Normalt lite kjøring på snø, løs snø

Ønsker spesielt info på erfaringer 255 alternativt 275 bredde

Ønskede Kjennetegn:
•Høy kvalitet og topp kjørestabilitet på tørr og våt veibane
•Meget god kjørekomfort og rolig gange lavt støy nivå
•Høy beskyttelse mot vannplaning og godt grep på slapseføre (vann snø is)
•Høy grad av kontroll og grepp på isete vei (black ice)
•Lavere krav til kjørestabilitet og grepp på snødekte veier

som eksempel og grunnlag for diskusjon starter jeg med:

Nokian
Hakkapeliitta R SUV
Skräddarsytt friktionsdäck för SUV-bilar
255/55 R 18 109 R XL
255/55 R 19 111 R XL
245/50 R 20 106 R XL*
265/50 R 20 111 R XL
265/45 R 21 108 R XL
275/40 R 20 106 R XL


Nokian
WR G2 SUV
Utmärkt moddgrepp för SUV-bilar
255/55 R 19 111 V XL
255/50 R 19 107 V XL
275/40 R 20 106 V XL


Wintrac 4 xtreme
High Performance SUV winter tyre
255/55 R 19 111 V XL
265/55 R 19 109 H
255/50 R 19 107 V XL
255/50 R 20 109 V XL
255/45 R 19 104 V XL
275/45 R 19 108 V XL
275/45 R 20 110 V XL
275/40 R 20 106 V XL

ContiCrossContact Winter
OSV xxxxxxx

Takknemlig for forslag og synspunkter fra deres egen erfaring
#359394
Måste bara säga... grymt ball med 275/40 R 20 på vintersulorna .... Vad har man för att matcha det på sommaren 335/20 R 24 ????
#359418
VolvoB20 skrev:Måste bara säga... grymt ball med 275/40 R 20 på vintersulorna .... Vad har man för att matcha det på sommaren 335/20 R 24 ????
Jeg sitter med intrykk av at 275 er synsmessig det øvre området som oppleves som posetivt på xc 60 :|
noen 3xx blir det ikke på sommerdekk. :shock: på min bil 315 er j.....lig stort på 20". 22" ? men ikke over 299 :)
Men synspukter endres :roll:
#359443
Ett tips, med de maxxade dimmentionerna på vinterdäck hade jag också frågat lite i BMW X5 V8, Audi Q7, RangeRover Sport och Jeep SRT8 forumen för där är nog sådana däck vanliga.
#359536
Synes det var noen j###a store dekk du skulle ha på vinteren. Tror ikke det finns noen i dekk bransjen som vil anbefale deg denne dimensjonen då man heller pleier å gå ned på bredden om vinteren. Tror du kan få problem med fremkommeligheten og kjøre egenskapene med slike dekk. Oslo veier har tidvis mye slaps og snø i veibanen og fremfor alt i midten mellom to filer og når du kommer med disse dorullene så får du lett flyt på hjula når du for eks skal skifte fil. Selv så skal jeg sette på 235/60X18 på min men er skeptisk selv til den dimensjonen. Det er klart at når veien er ferdig brøytet/saltet og tørket opp så kjører du på bar vei og da er det greit,men det tar bare en dag med feil føre/feil dekk å kjøre ut. :-O)
Selv så skal jeg ha Continental sine dekk uten pigg da jeg har kjørt conti siden 2000 og er særdeles godt fornøyd. Dog skal tillegges at jeg ikke har kjørt suv før men vanlig person bil. Frem til dess så hadde jeg som di fleste pigg med ymse kvalitet og det er sikkert at jeg har aldrig hatt så bra feste på dem fleste vinter underlag noen gang før år 2000. Alle skjønner vi at pigg(ihvertfall når dem er rimelig nye) biter bedre på is men da må man bare huske dette og avpasse farten dem få dagene i året dette gjelder. :P
#359546
Kjører selv med 235/60-18 og Nokian Suv(Pigg/dub) på Xc 60. Det fungerer både på snø og is, en helt kurant og fin kombinasjon på bilen. Ser ikke så tøft ut kanskje, men fungerer i det daglige. Og bilen er helt topp å kjøre.

Prøvde Mercedes ML med 295/30-22 (piggfitt) i vinter, og tøft på bilen og fint å kjøre på bar og tørr asfalt. Men helt ubrukelig når isen begynte å legge seg på veien. Bilen ble som en kjelke å kjøre, og man mistet grepet stadig vekk. Må tillegge at det var nye Nokian dekk på bilen.
En ting er sikkert og det er at kjører man på vei med vinterføre som is,snøslaps eller saltsuppe, må man virkelig tenke på hvordan man kjører og ta store hensyn.
Lykke til med valget.
#359654
Jeg ser problemet med filskifte og løs snø/slapps i kominasjon med brede dekk i større hastighet. Det samme for løs snø.
Men jeg leste noen betraktninger tidlig på høsten at brede dekk og is på asfalt ikke var negativt og at det er dagens konstruksjon på dekk som forsvarer dette, hvor det er et stort antall lammeler som danner grepet.
En forutsettning spesielt er at man må la være å kompromisser på dekk mønnster og dybde når man øker bredden.

Jeg skal lete og forsøke å finne informasjon om smale kontra brede dekk.
#359800
Det kan nok muligens være noe i det du sier om is på asfalt og brede dekk,men når det er løs snø og slaps så er det helt motsatt i allefall. Problemet er jo at dekket vil plane eller flyte oppå snøen og ikke komme ned til veibanen. Det blir som å få vannplaning da dekkene bare flyter oppå snøen. Resultat er at du hverken har styring eller bremser :lol:
#359996
Visst fasiken är XC60 en grymt tung bil, men inte väger den som en timmerbil på nästan 60-ton som klarar att trycka ned 30 cm breda däck genom snömodden.

Så värst snabb lär inte en XC60 med diesel heller vara, så några höghastighetsdäck är ju helt meningslöst, Med så här stora däck kommer bilen att rulla så trögt att du inte ens kommer kunna nå 200 km/h .

Men jag antar att det är en ren styling-grej. Men för ett bra uppträdande på riktig vinterväg är den här bredden helkass.

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]