Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av minix
hejsan! jag är lite halvt ny när de gäller bil meckandet. Jag har en 245 -93 med b230f. Troligt vis så tar motorn vatten då man trycker på gasen kommer de ganska mycket å vit rök samt vatten kan spruta, trodde de var kodens först men de är de nog inte efter som nivån på kylarvattnet har gått ner... Tänkte ta å byta topplocks packningen då jag tror att de är det?! Är de bara lossa allt till toppen och skruva av det? och lägga in en ny packning? jag har bytt vevparti cylindrar, kolvar , toppar på en moppe men de är inte riktigt samma sak..

Några tips , att tänka på?:)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
De ä piece of cake ;)

Som du skrev, de är bara att rensa toppen från allt som är ivägen, insug, kontakter, grenrör osv, tappa ur kylarvattnet. Nolla gärna motorn innan du skruvar av toppen, de finns markeringar på vevaxeln, mellanaxeln och kamdrevet som visar att de står rätt.

Sen ska du ju ha av kamremmen. Lossa muttern på spännaren, ta en poligrip och tryck ihop den och så kommer du se ett hål där du kan föra in en spik som håller spännaren på plats. När de är gjort är de bara att ta av kamremmen ;)

Av med ventilkåpan o lossa i ordningen:

Bild

Skruvarna ska helst sitta på samma plats igen sen när du monterar ihop motorn, så bäst är om du märker skruvarna.

Sen, om packningen aldrig är bytt eller är gammal kommer den förmodligen ha klibbat fast och jävlas, toppen är ju enkel, lägg den bara upponer och skrapa av den så gott de går och sen kan du ta en slipkloss med fint sandpapper och nöta bort de sista. Ja brukar göra likadant på blocket men då brukar ja även ha det i ett ställ så ja kan vända blocket upponer så allt skit inte ramlar ner i motorn, men försök täppa till alla hål osv så kan du säkert skrapa rent utan problem.

Gör rent vattenpumpen också där packningen sitter för de är väldigt kloka att byta den när man är igång, ja brukar ha på lite locktite tätning också för säkerhets skull. Gör rent packningsytorna till insuget och grenröret, grenrörspackningarna kan vara riktigt jävliga och dom måste bort för att de ska bli tätt igen. SBP gillar inte när de läcker avgaser.....

Sen är de bara på med toppen igen, rena packningsytor, ny packning till vattenpumpen, topplockspackningen åt rätt håll och sen olja in topplocksskruvarna och sätta i dom på samma plats där dom satt innan. Följ sen anvisningen där uppe igen o dra åt i den ordningen, montera tebaka resten, se till att motorn är nollad, lägg på kamremmen och spänn spännaren, dra runt motorn ett par varv och kontrollera att markeringarna fortfarande är rätt. Sen är de i princip klart ;)
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]