Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Hej.

Vi köpte en ny soffa i slutet av oktober. När vi sedan flyttade så slängde vi vår gamla soffa i väntan på den nya.
Vi hade vid beställningen förklarat att det var mycket viktigt att vi fick den före luciahelgen då jag fyllde år och vi skulle få hem folk. Vi fick då löfte om att vi skulle ha den hos oss redan senast helgen före lucia.

Den helgen passerade och lucia började närma sig utan att vi hörde något. Vi ringde då till dem för att fråga vad som hände och fick då höra att vi minsan inte fått något annat löfte än att den skulle komma förrän helgen efter lucia. Detta datum skulle man dock inte heller kunna hålla nu då soffan var försenad från fabriken. Efter mycket om och men så fick vi prata med den säljare som tagit beställningen från oss som efter mångt och mycket erkände att han sagt senast helgen före luciahelgen.
Dom kom då ut till oss med en lånesoffa som vi haft sen dess.

Idag ringde sambon in till dom för att fråga vad som händer med vår soffa och fick då svaret att den har kommit och att dom kan köra ut den imorgon. Dvs nästan 4 veckor försenad.

Är det rimligt att kräva att priset på 15 000kr sänks för detta och i sådana fall, med hur mycket?

/Anders
av *pettson*
Hade ärligt krävt 2000kr till 1000 extra för lögnen som satte dej i dålig dager.. 1000kr till för den otroligt dåliga inpassningen av leveransdatumet. Det hör till allmänt hyfs att faktiskt höra av sej i god tid och förklara dilemmat att den då är försenad. En sån här affär ska vara en riktig minusaffär för butiken.
Bra jobbat Brainy ! Sverige behöver fler som du !

Min erfarenhet av att jämföra Sverige & USA i alla avseenden är att vi behöver lära av amerikanarna att vara mycket mer krävande & att inte acceptera nonchalanta beteenden från företag (vilken bransch det än gäller).

En nackdel som vi svenskar har är dels ett för litet kundunderlag (befolkningsmängd) men speciellt att företagen i Sverige måste vara överlyckliga över den acceptans & förlåtande inställning svensken generellt sett har över att bli trampad på... iom detta så behöver inte företagen varken anstränga sig eller ha en generös policy när det kommer till byten/reklamationer.

Räcker med att jämföra restauranger Sverige/USA... i Sverige skulle jag aldrig våga skicka tillbaks en rätt jag inte är nöjd med då jag vet att det är stor chans att dels servitrisen kommer att bli sur & att kocken kommer att ha avsaknad av självkritik så till den grad att det finns risk för en ollad tallrik :shock: ... I USA däremot skulle jag inte tveka en sekund.
Vad ska jag säga? Jag är en gnällig jävel som förutsätter att ingågna avtal gäller? Att jag alltid har en sanslös otur när det gäller den andre partens prestation eller att dom faktiskt är likadana mot alla men att alla utom jag biter sig i tungan och struntar i det?

Stör det er så ska jag självfallet inte varna för ställen jag tycker missköter sig eller fråga om tips och råd vid sådana fall i fortsättningen ;)
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]