- lör 12 dec 2009, 14:00
#352517
Jag har en Volvo 850GLT av 1993-års modell med automatväxellåda. Bilen köpte jag fabriksny i USA i september 1993. Bilen är tillverkad i juli 1993. Jag tog hem den som flyttgods 1996. Jag har tänkt behålla den som en framtida veteranbil då den är i princip rostfri och mycket välutrustad och dessutom får jag ju ingenting för den om jag säljer den. Bilen är max-sänkt och med de breda 17-tummarna ser den fortfarande fräsch och trevlig ut.
Mätarställningen står nu på cirka 320000 km, men jag tvingades byta mätare eftersom USA-mätaren ju var i miles, och då köpte jag en begagnad mätare på skroten i Sverige.
Jag har antecknat miltalet men minns inte just nu vad denna stod på. Jag tror att det skiljde cirka 40-50000 km mot den motsvarande miles-sträcka som originalmätaren hade. Det betyder i alla fall att bilen i dagsläget rullat kanske 270000-280000 km utan några nämnvärda bekymmer utom en hel del strul initialt med bl.a. växellådan då den inte växlade upp till översta växeln.
Detta hände ganska ofta även efter ett par-tre servicebesök. Så småningom kom man underfund med att det var en kabel som var knäckt och gav glappkontakt. Dessutom visade den sig ha några typiska barnsjukdomar som åtgärdades.
Sedan har motorn tjuvstannat och tidvis varit mycket svårstartad i princip sedan 1997-98, men dessa bekymmer försvann helt när jag rengjorde vevhusventilationen för snart ett år sedan.
För ett halvår sedan började bilen läcka kylarvätska. Man kunde se att det rann ut någonstans under bilen. Man fick väl fylla på med ny kylarvätska vid varje tankning, större läckage var det inte. Sedan upphörde detta läckage av någon underlig anledning av sig självt under några månader för att återkomma i lite mindre omfattning den senaste månaden.
Men i stort sett har jag faktiskt inte haft några allvarligare bekymmer med bilen förrän i förra veckan då jag råkade jag ut för ett helt oväntat problem med automatväxellådan. Den har växlat mycket mjukt och fint under alla år, och gjorde så också när jag åkte hemifrån.
När jag kört cirka tre kilometer så skulle jag göra en inbromsning vid en vägkorsning men växellådan fortsatte att dra trots att jag bromsade. Normalt sett "frikopplas" ju automatlådor vid inbromsning eller när man stannat bilen och fortfarande håller foten på bromspedalen. Det var knappt jag fick spaken i Neutral-läge på grund av dragkraften i drivlinan och när jag sedan flyttade spaken tillbaks till Drive så tvärstannade givetvis motorn.
Jag försökte flertalet gånger, men det gick inte att komma igång utan att motorn dog, så det bildades naturligtvis en lång bilkö bakom mig. När bilisterna såg att jag steg ur och knuffade bilen åt sidan så körde de ju om mig. Efter åtskilliga misslyckade försök att köra framåt så tänkte jag att det kanske går att backa. Det gick faktiskt med viss möda att få igång bilen i backläget men fortfarande gick det inte att bromsa utan att bilen drog iväg, så jag det kändes lite osäkert i den täta trafiken. Därför fick jag ringa efter min son som kom och bogserade hem mig de sista kilometrarna.
Avläsning av felkoderna ger till svar att inget fel upptäckts. Så det bör kanske vara något ”mekaniskt” fel som uppstått snarare än något elektriskt fel eller fel på den elektroniska styrningen?
Kontroll av oljemätstickan visar att oljan inte är ljust röd utan snarare brun, så det är ju en indikation om någon på att allt inte står rätt till. Dessutom är oljenivån i den kalla lådan drygt en centimeter över maxnivån. Detta verkar ju mycket märkligt. Kan det vara vatten som trängt in i växellådan via oljekylaren?
Växellådsoljan byttes vid ett av servicetillfällena för ett antal år sedan då även kamremmen byttes. Kamremmen är bytt två gånger och det var ju hög tid att göra det igen.
Vore intressant att höra om jag kan ha drabbats av flera fel samtidigt, t.ex.
- vatten har trängt in i växellådan?
- orsak till att bilen inte kan "frikopplas"?
// Kjell
Mätarställningen står nu på cirka 320000 km, men jag tvingades byta mätare eftersom USA-mätaren ju var i miles, och då köpte jag en begagnad mätare på skroten i Sverige.
Jag har antecknat miltalet men minns inte just nu vad denna stod på. Jag tror att det skiljde cirka 40-50000 km mot den motsvarande miles-sträcka som originalmätaren hade. Det betyder i alla fall att bilen i dagsläget rullat kanske 270000-280000 km utan några nämnvärda bekymmer utom en hel del strul initialt med bl.a. växellådan då den inte växlade upp till översta växeln.
Detta hände ganska ofta även efter ett par-tre servicebesök. Så småningom kom man underfund med att det var en kabel som var knäckt och gav glappkontakt. Dessutom visade den sig ha några typiska barnsjukdomar som åtgärdades.
Sedan har motorn tjuvstannat och tidvis varit mycket svårstartad i princip sedan 1997-98, men dessa bekymmer försvann helt när jag rengjorde vevhusventilationen för snart ett år sedan.
För ett halvår sedan började bilen läcka kylarvätska. Man kunde se att det rann ut någonstans under bilen. Man fick väl fylla på med ny kylarvätska vid varje tankning, större läckage var det inte. Sedan upphörde detta läckage av någon underlig anledning av sig självt under några månader för att återkomma i lite mindre omfattning den senaste månaden.
Men i stort sett har jag faktiskt inte haft några allvarligare bekymmer med bilen förrän i förra veckan då jag råkade jag ut för ett helt oväntat problem med automatväxellådan. Den har växlat mycket mjukt och fint under alla år, och gjorde så också när jag åkte hemifrån.
När jag kört cirka tre kilometer så skulle jag göra en inbromsning vid en vägkorsning men växellådan fortsatte att dra trots att jag bromsade. Normalt sett "frikopplas" ju automatlådor vid inbromsning eller när man stannat bilen och fortfarande håller foten på bromspedalen. Det var knappt jag fick spaken i Neutral-läge på grund av dragkraften i drivlinan och när jag sedan flyttade spaken tillbaks till Drive så tvärstannade givetvis motorn.
Jag försökte flertalet gånger, men det gick inte att komma igång utan att motorn dog, så det bildades naturligtvis en lång bilkö bakom mig. När bilisterna såg att jag steg ur och knuffade bilen åt sidan så körde de ju om mig. Efter åtskilliga misslyckade försök att köra framåt så tänkte jag att det kanske går att backa. Det gick faktiskt med viss möda att få igång bilen i backläget men fortfarande gick det inte att bromsa utan att bilen drog iväg, så jag det kändes lite osäkert i den täta trafiken. Därför fick jag ringa efter min son som kom och bogserade hem mig de sista kilometrarna.
Avläsning av felkoderna ger till svar att inget fel upptäckts. Så det bör kanske vara något ”mekaniskt” fel som uppstått snarare än något elektriskt fel eller fel på den elektroniska styrningen?
Kontroll av oljemätstickan visar att oljan inte är ljust röd utan snarare brun, så det är ju en indikation om någon på att allt inte står rätt till. Dessutom är oljenivån i den kalla lådan drygt en centimeter över maxnivån. Detta verkar ju mycket märkligt. Kan det vara vatten som trängt in i växellådan via oljekylaren?
Växellådsoljan byttes vid ett av servicetillfällena för ett antal år sedan då även kamremmen byttes. Kamremmen är bytt två gånger och det var ju hög tid att göra det igen.
Vore intressant att höra om jag kan ha drabbats av flera fel samtidigt, t.ex.
- vatten har trängt in i växellådan?
- orsak till att bilen inte kan "frikopplas"?
// Kjell