Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av edtjons
Hej!
Hur byter jag halvjuset på en Volvo V70 140 hp 2006
Jag har inte stora händer men det verkar hur svårt som helst.
Måste man ta bort hela lamphuset? Hur gör man då i så fall?
Eller finns det något annat man kan göra för att få plats.
Det är höger fram det är frågan om.

Tack på förhand!!!

Det är mörkt i Jämtland
Användarvisningsbild
av mr850gle
edtjons skrev:Hej!
Hur byter jag halvjuset på en Volvo V70 140 hp 2006
Jag har inte stora händer men det verkar hur svårt som helst.
Måste man ta bort hela lamphuset? Hur gör man då i så fall?
Eller finns det något annat man kan göra för att få plats.
Det är höger fram det är frågan om.

Tack på förhand!!!

Det är mörkt i Jämtland
http://www.volvocars.com/SiteCollection ... p10350.pdf

Sjekk avsnitt 198 good luck!! ;=)
av edtjons
Jo jag har sett manualen, jag tycker om man läser den så framgår det inte till 100:a om man skall kunna byta lampa utan att
ta bort hela lamphuset. Om man måste ta bort hela lamphuset så framgår det inte hur man tar bort det. Någon som vet?
Tacksam för svar.
av Mbil
Hej!
Har nyligen gjort detta så här: Lossa kontaktanslutningen till lampan, H7 i min bil.
Tryck in fästbygelns övre del i toppen på lampan för bygeln mot kylaren nån millimeter så kan den fällas ner och lampan är loss dra den rakt ut.
Sätt dit nya lampan fäll upp låsbygeln o för den ngt åt höger (från kylaren) så den låser fast.
Sätt tillbaka kontakten till lampan.

Det går att lossa plasthöljet runt elektronikboxarna en bit bakom lamphuset så kommer man åt bättre.
av Larzan
edtjons skrev:Jo jag har sett manualen, jag tycker om man läser den så framgår det inte till 100:a om man skall kunna byta lampa utan att
ta bort hela lamphuset. Om man måste ta bort hela lamphuset så framgår det inte hur man tar bort det. Någon som vet?
Tacksam för svar.
I Bifogad tidigare länk sid. 196
"Samtliga glödlampor fram (utom för dimljus)
byts genom att via motorrummet lossa och ta
ut hela lamphuset
."
av edtjons
Larzan skrev:
edtjons skrev:Jo jag har sett manualen, jag tycker om man läser den så framgår det inte till 100:a om man skall kunna byta lampa utan att
Tacksam för svar.
I Bifogad tidigare länk sid. 196
"Samtliga glödlampor fram (utom för dimljus)
byts genom att via motorrummet lossa och ta
ut hela lamphuset
."
Ja men det var just hur jag går tillvägga för att ta bort lamphuset som jag syftade till
Användarvisningsbild
av Mini_ice
För att ta bort lamphuset måste hela fronten bort... Lättare att försöka trixa ut lampan...
av Mich
Kanske lite sen info, men...

Lita inte på manualen (den tryckta till 06). Det står flera fel i den, angående byte av lampor fram. Det går mycket bättre om man inte läser manualen och använder lite sunt förnuft och erfarenhet från andra lamp byten. En liten spegel och ficklampa är ett måste för att kolla så det sitter rätt.
av ed
Fy fan i helvete. 1h och 20 min för att byta en lampa tog det mig denna fredagskväll.

Och då stod jag i varmgarage med hyfsat belysning. Att göra det ute på landsväg nån kväll, haha!

Hade ALDRIG klarat det utan min lilla tandläkar-spegel och en ficklampa. Och då var det ändå den högra lampan som gått, på den "lätta" sidan. :)

För att toppa det hela lyckades jag frigöra hela bygeln som håller lampan på plats så det tog 15 min att pilla det på plats också.

Känner mig dock duktig nu efteråt :D :D
Den stora annons-tråden

Jaha de hade inte automat... haha.. såg inte[…]

Sjukt irreterande att man hela tiden måst[…]

När jag tänker efter så har alla m[…]

B230fk saknar kraft

Chippen hade jag bytt till rimligare val då […]