Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MAttias A
Hej Alla,

Har en S60 (170hp) 2002 som har gått ca: 9800mil.

Jag har problem när jag skall starta bilen, för det första så får jag vrida om tändningsnycklen ca 5-7 sekunder innan bilen startar, när jag sedan skall ge bilen gas så händer ingenting på ett par sekunder. Detta händer endast när bilen är kall.

Har bytt batteriet för ungefär 2 månader sedan, samt att jag gjorde 10000mila servicen för 3veckor sedan.

Är det någon som har några tips angående detta problemet?

Mvh
MAttias
Användarvisningsbild
av _Rick_
Du får be en volvoverkstad att läsa ut om det är några felkoder. Det är första steget.

Annars låter det som en kass bränslepump eller dyl. Bytt bränslefilter?
av Knasen
Skulle tippa på Varvtalsgivaren på svänghjulet eller yttertempgivaren.

Lycka till
av MAttias A
Tack för tipsen!

Mvh
MAttias
Användarvisningsbild
av Johan
Smutsigt eller dåligt gasspjäll kan ge konstiga fenomen. Kan göra bilen svårstartad och även få bilen att efter start uppföra sig som en förgasarmotor där man inte har chokat (Motorn svarar inte på gas utan vill istället dö). Om det är gasspjället brukar detta även kunna kännas vid körning med varm motor bilen kan då ibland kännas som om den håller imot ungefär som om man kör i motvind.

// Johan
av sungam
Johan skrev:Smutsigt eller dåligt gasspjäll kan ge konstiga fenomen. Kan göra bilen svårstartad och även få bilen att efter start uppföra sig som en förgasarmotor där man inte har chokat (Motorn svarar inte på gas utan vill istället dö). Om det är gasspjället brukar detta även kunna kännas vid körning med varm motor bilen kan då ibland kännas som om den håller imot ungefär som om man kör i motvind.

// Johan
Vad kan ett byte av eller en renovering av ett gasspjäll kosta? Stort jobb?
Användarvisningsbild
av greeeken
Är du säker på att du fick ett nytt batteri.
Låter PRECIs som det felet jag hade.
Bilen uppförde sig precis likadant o då var det fel på batteriet, en cell hade dött.
Användarvisningsbild
av Johan
Är man lite händig kan man göra rent spjället själv. Följer man den gummislang som kommer från luftfilter boxen kommer man till gasspjället. Man plockar loss luft slangen och torkar sedan rent inne i spjällhuset. För att få loss fastsittande smuts kan man ta lite olja på trasan man torkar med (Automat låde olja funkar bäst). Har aldrig lämnat in någon bil för att göra detta så jag vet inte vad volvo vill ha för att göra jobbet.

// Johan
av MAttias A
Hade inne bilen på rejmes i Måndags. Där fanns inga felkoder så de körde en uppdatering på programvaran vilken hjälpte.

Mvh
MAttias
Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]

Fredag eftermiddag så provar här fö[…]