Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Hej.
Finns någon som vet var man bör leta fel när Lmm ger för mycket kräm i ut signalerna.
Bilen går inte med Lmm ikopplad men går "bra " med den urkopplad. Obs, bytt Lmm 2ggr till garanterat fungerande begagnad, ingen skillnad.
Stift 2 o 4 med kontakten ikopplad i Lmm och tändning på, ger båda strax över 8v, enligt bok ska det vara mellan 1-2 v.
Volvo har haft bilen inne på felsökning och konstaterat samma sak, 8v utsignal, dom dömde ut Lmm, men det var inte felet.
Kom 2 felkoder när detta hände, 1-2-1 Lmm ingen/felaktig signal och 5-1-2 Lambdareglering vid undre gräns (för fet)

Ett tillägg, min kamlägesgivare är skarvad på 2 ställen, lödd och kabelsko skarvad, har den med utsignal från Lmm att göra? och borde bilen gå så pass bra i limp home läget som den gör, om den givaren strular?
Läste någonstans att vissa diesel motorer som går på nödprogram bara behöver signal från en givare till tändningen, kamgivaren eller svänghjulsgivaren, fundersam på det.

Tänkte ge det ett försök hemma i garaget innan Volvo får tillbaka den för en andra genomgång.

Tack på förhand =)
av *pettson*
Äger du elschema och en handbok på din insprutning? För det exakta felet är nog svårt att peka ut rakt av. Däremot bollar jag gärna ideer om du sitter med ett likadant elschema. Eftersom du haft samma fel på flera massmätare så kan vi nog skippa iden om att felet är i massmätaren. Då återstår om du har övriga spänningar rätt. Bilen laddar inte över 14v. Bruksspänningen är runt 13,2 volt vid mätningen du utfört får jag förmoda.
Om jag inte säger annat ska kontaktstycket vara urkopplat och tändningen ska vara avslagen.
Om du mäter mellan tomgångsmotorns anslutning 3 och styrenhetens uttag A16 samt tomgångsmotorns anslutning 1 och styrenhetens A17 . Det du letar efter är om det är en kortslutning till spänning.

Om du mäter mellan massmätarens kontaktstycke uttag 3 och jord ska du få batterispänning.
ohmmäter du mellan kontaktstycket anslutning 2 och jord ska du få 0 ohm. Detta är signaljorden.
Om du mäter mellan uttag 1 och jord ska du få 500-1000 ohm.

Kopplar vi in massmätaren men ändå har tändningen av så bör vi få 2,8 volt mellan anslutning A13 på styrdonet och A20 på styrdonet.

Listan på vad som ska göras och mätas är lååång. Den blir bara kortare om man hittar felet tidigt.
Såå vill du hitta felet själv så antingen hittar du det visuellt. Eller så föreslår jag att du inhandlar handboken till insprutningssystemet för att spara både svett, pengar, tårar.
av magnus.
Jodå, jag äger en handbok med elschema. Har tittat i elschemat lite och hittat en felsökningsguide på nätet, för 850-95 dock, men likadan motor o insprut.
Skrev ut den o började mäta, men jag måste mäta om det imorgon, inga bra förhållanden när jag mätte igår.
Nu har jag iaf kollat upp några av punkterna du nämde. Resten får bli i garagevärmen imorn.

Batteri tomgång = 14,6 Volt
massmätarens kontaktstycke uttag 3 och jord = 12v
kontaktstycket anslutning 2 och jord = 0 Ohm
uttag 1 och jord = 980 Ohm

Trodde att det höga laddvärdet berodde på mitt fina arbete med rengörning och putsning av jordar o kontakter? Var rädd ett tag att min bil elda upp de andra Lmm mätarna, ska se om så är fallet imorrn. Ska prova en fungerande lmm som jag testat, om den fortfarande funkar på sin ursprungliga bil.
Kanske ska tilllägga att det var efter min rengöring/felsök som bilen vägra starta. Rev isär det mesta när jag sökte orsaken till min förlorade tomgång, som nu är ett minne blott =), ett problem avlöser ett annat heter det väl.
En till sak som kan vara värd att nämna är att samtidigt det började krångla så började bensin lampan lysa konstant.

Har du nån aning om det jag skrev först, angående kamlägessensor vs impulsgivaren på svänghjulet, om bilen kan gå i limp home, med signal från endast 1 av dessa. Tänkte annars beställa en kamsensor bara för att utesluta att den skadats av alla omskarvningar.
av *pettson*
Om vi pratar om elscheman så bör du ha handboken över insprutet. Detta eftersom det är koncentrerat just på detta. Vanliga elschemat är bara en översikt för generell el. Visserligen stämmer det säkert också, men dom böckerna har ingen felsökningshandledning som ursprungsboken har. Inte heller förklarar dom varje del och konstruktion för sej så att den som felsöker har full pelj på vad som är vad, hur den är uppbyggd och exakt vad denna prylen ska göra. Har man all den infon så blir det mesta klarare.
Om bilen laddar 14,6 volt på tomgång så lär du ha ett problem bara där..
av magnus.
Du har nog rätt i det, behöver en bok. Kan inte mäta upp de du tipsa om, stiften till styrboxarna är ju inte numrerade, o i min bok som förresten heter Auto info, där visas 2 stift rader till styrboxarna, när det i verkligheten är 3 rader stift. Så A16 A17 osv blir ju lurigt o klura ut utan nummrering el schema.
Fast iofs mätare med summer hade ju underlättat!
av magnus.
Känns nära nu =)
Har kört på starten om o om igen för att eventuellt lura fram några felkoder, samtidigt upptäckte jag ett till "symtom"
Om man kör på starten i ca 10 sek med gasen i botten, sen släpper nyckel o gas, då ställer den sig på 2500 varv i 2-3 sek sen tvärdör!?
Fick en ny felkod tillslut A6 123 Signal Motortemp, nån som vet vart den givaren sitter?
av magnus.
Ok, det vet jag,trodde det skulle vara nån annan än vattentempen. Tack!
Och förresten, Tack för mektipset på din sida om variabelt insug och vevhus rengöring, blev fin fint de!

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]