Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Har ni kommit ihåg att skifta till vinterdäck?

Ja
18
78%
Nej
5
22%
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Imorgon måste man ha vinterdäcken på när man kör :-)-)

Från den 1 december 2009 gäller nya regler för vinterdäck och dubbdäck:

• Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck. Med andra ord behöver de ha vinterdäck med minst 3 mm mönsterdjup under den tid då vinterdäckkravet råder, det vill säga vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars.

• För lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton gäller krav på minst 5 mm mönsterdjup på samtliga däck vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Detta krav gäller även utländska tunga bilar. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

• Förbudet mot dubbdäck utökas med två veckor och kommer då att gälla från och med den 16 april till och med den 30 september.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

• Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.

• Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).

• Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.

• Om fordonet är registrerat i utlandet. (Observera! Detta undantag tas bort från och med den 1 december)

• Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. (Observera! Detta undantag tas bort från och med den 1 december)

/Kalle
Användarvisningsbild
av erikn
Än så länge är det ju inte vinterväglag, så då är inget krav på att man måste ha skiftat. Om de inte ändrat reglerna (igen).
av Amarace
Har haft vinterdäcken på sedan början/mitten på Oktober.
O det har väl inte direkt behövts hela tiden, men det har ju varit isig vägbana ibland, och nu inatt/idag har vintern kommit för att stanna här.
Användarvisningsbild
av SvenB
~Kalle~ skrev: Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.
Men för vanliga personbilar gäller väl fortfarande att du måste ha vinterdäck på släpet? Ganska onödigt på obromsade släp, men är lagen skriven så är det bara att acceptera. För övrigt är vinterdäcken på sedan 21 oktober. Har bara kört nya bilen från bilfirman hem med sommardäck. Det är en av fördelarna med friktionsdäck, man sätter på dom i god tid utan att gråta när man hör dubbsmatter mot torr asfalt.
Har tyvärr en bil men den e obrukbar så mitt svar är har ingen bil
av Amarace
KKR skrev:
~Kalle~ skrev: Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.
Men för vanliga personbilar gäller väl fortfarande att du måste ha vinterdäck på släpet? Ganska onödigt på obromsade släp, men är lagen skriven så är det bara att acceptera. För övrigt är vinterdäcken på sedan 21 oktober. Har bara kört nya bilen från bilfirman hem med sommardäck. Det är en av fördelarna med friktionsdäck, man sätter på dom i god tid utan att gråta när man hör dubbsmatter mot torr asfalt.

Vinterdäck på bilen så måste du ha det på Släpet också, däremot får du ha vinterdäck på släpet, men sommardäck på bilen.

Sen är det bra med vinterdäck även om det är obromsat, släpet kan ju få sladd också.

(med vinterdäck menar jag Dubbdäck, som är vad kravet gäller på släpvagn)
Användarvisningsbild
av SvenB
cybermunk skrev:Har tyvärr en bil men den e obrukbar så mitt svar är har ingen bil
Hur kan en Volvo 745 vara "obrukbar". Det är väl en av världens mest slitstarka bilar. Det är väl bara att åka till Pressbyrån och köpa eventuella delar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Amarace skrev:
(med vinterdäck menar jag Dubbdäck, som är vad kravet gäller på släpvagn)
Åhå. Nu har jag dubbdäck till släpet. Men vad jag kan uttyda på Transportstyrelsens hemsida så talar man bara om vinterdäck. Men om du har dubbat på bilen måste du ha dubbat på släpet. Har jag fel?
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]