Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt kamrem på en Volvo S40 2.0i och efter det startar den inte.

Lite bakgrund.
Lagret i spännrullen till drivremmen till generator, servo och AC-punp havererade. Rullen ställde sig lite snett och låste sig, remmen trycktes innåt, gick av remskivan och en del av den trasslade in sig i kamremmen som då gick av.

Motorn gick på tomgång när detta hände.

Har nu bytt drivrem och kamrem och allt är monterat enligt Haynes handbok.

Men motorn startar inte, inte ett tändande, så vad kan gå snett?

Den uppenbara risken är såklart att ventilerna krökts, hur stor är den att samtliga cylindrar påverkats? (Någon som har en topp liggande....?)

Har lite dålig koll på vad som driver tändning, bränsleinsprutning etc, kan vevaxeln ha hamnat ett varv fel?

/Christer
Väcker denna tråd eftersom jag själv råkat ut för något liknande. Undrar här om man måste släcka någon felkod eller ska man inte behöva det. Någon som vet? Jag har en OBD2-läsare/raderare men den verkar inte fungera på Volvo-bilar....

Mycket tacksam för svar.

Mer info: min kamrem gick av på låga varv. Kamremsbytet gick bra. Det låter inte konstigt när man försöker starta men den tänder inte.
Jag skulle nog börja med att ta ett kompprov då lär det visa sej om det är någon ventil som felar. Fick du alla axlar/märkningar rätt både uppe och nere annars lär det ju inte funka.
Låter det som du har bra komp när du försöker starta eller går startmotorn lätt?
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]