Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
För ett par dar sedan kom en rapport som sade att uppskattningsvis 60% av etanolbilarna kör på bensin i stället för etanol. Det kanske stämmer även om de jag känner kör på etanol (eller säger sig göra det). Självklart kör de på bensin för prisets skull med alla priskrig på bensin. Det stog en politiker och ondgör sig över det i TV. Om de verkligen skulle vilja att ALLA etanolbilar skulle köras på etanol så var det bara att ta bort skatten på den bensin som blandas i E 85. Nu på vintern är ju 25% av E 85 bensin. Med en bensinskatt på 5.52/lit bensin skulle priset på E 85 sjunka med 1.38:- I sådana fall tror jag att etanolbilsägarna bara i undantagsfall skulle köra på bensin.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vovlo_Henrik skrev:Då kommer staten förlora skatteintäkter och de vill de inte, pengarna går före miljön :wink:
Kan vara så. Men då borde man i konsekvensens namn ta bort övriga förmåner för miljöbilar: Gratis parkering, lägre förmånsvärde och stoppa propositionen om skattebefrielse för nya miljöbilar. Men det har man kanske redan gjort, för det har varit väldigt tyst i den frågan.
av Rådlös
KKR: Kan du berätta mer om teveprogrammet, vilken kanal tid och datum?
Jag är själv etanolförespråkare och kör blandtankat, ca 30% etanol. Det har jag gjort i över fyra år nu och utan problem.
Användarvisningsbild
av SvenB
Rådlös skrev:KKR: Kan du berätta mer om teveprogrammet, vilken kanal tid och datum?
Jag är själv etanolförespråkare och kör blandtankat, ca 30% etanol. Det har jag gjort i över fyra år nu och utan problem.
Det jag såg var ett inslag 23/11 på regionalprogrammet ABC i SvT. Det fanns även ett inslag samma kväll i Rapport från Umeå, men det handlade mer om att ta bort förmåner från miljöbilarna.
av erc
Många som ondgör sig över ett av de val de/vi som köpt flexifuelbilar skaffat oss. Att köra på det ena eller det andra bränslet. Klart som fasen att plånboken har stor makt.

Priusägare som kör fortare än 45km/h slipper kritik från alla håll trots att deras bilar inte är speciellt mycket snålare än vilken vanlig slö kärra som helst.

Gasgänget kan tanka CNG utan att förvirrade lokalreportrar går upp i limningen.

Ägare av på pappret snåla dieslar slipper höra att de inte praktiserar ecodrivning. Hur många miljöklassade dieselbilar körs med en faktiskt förbrukning på under 4,5l/100km? För att inte tala om de (få) miljöklassade bensinbilarna - hur många körs på under halvlitern. Egentligen?
Användarvisningsbild
av SvenB
erc skrev:Många som ondgör sig över ett av de val de/vi som köpt flexifuelbilar skaffat oss. Att köra på det ena eller det andra bränslet. Klart som fasen att plånboken har stor makt.
Det var det jag menade med mitt inlägg. Politikerna har möjlighet att hjälpa till med att få de bilar som kan köras på E 85 att göra det (skatten), då tycker jag att de skall göra det i stället för att stå i TV och ondgöra sig.
av Robbinb
detta är lite smått offtopic men ändå i samma ämne...

Om nu sveriges politiker är så jääääkla måna om miljön som dom säger, och om vi nu i sverige står främst i världen i miljötänkande som dom oxå säger...

varför i hela fridens namn är det så svindyrt att ha en dieselbil? du blir bestraffad med förhöjd bilskatt (bara för att bilen drar mindre och då vill staten få in dessa pengar på annat håll)

och skatten/momsen på dieseln var väl egentligen bara en tillfällig grej tills sverige kom på fötter igen när det nu var. varför tar dom inte bort den igen då???

Ta bort vägskatten på dieselbilar och ta bort skatten på dieseln, behåll momsen så som det var tänkt från början... då ser vi nog att varenda liten kotte i sverige kör diesel och vi har bums minskat användningen av fossilt bränsle med iaf hälften...
Användarvisningsbild
av isak
glömde du inte registerhållningsavgiften, för mig är det en SKATT som alldrig kommer bort!
isak
av erc
Robbinb skrev:detta är lite smått offtopic men ändå i samma ämne...

Om nu sveriges politiker är så jääääkla måna om miljön som dom säger, och om vi nu i sverige står främst i världen i miljötänkande som dom oxå säger...

varför i hela fridens namn är det så svindyrt att ha en dieselbil? du blir bestraffad med förhöjd bilskatt (bara för att bilen drar mindre och då vill staten få in dessa pengar på annat håll)

och skatten/momsen på dieseln var väl egentligen bara en tillfällig grej tills sverige kom på fötter igen när det nu var. varför tar dom inte bort den igen då???

Ta bort vägskatten på dieselbilar och ta bort skatten på dieseln, behåll momsen så som det var tänkt från början... då ser vi nog att varenda liten kotte i sverige kör diesel och vi har bums minskat användningen av fossilt bränsle med iaf hälften...
En snål dieselbil är faktiskt inte dyr att ha i Sverige. Vi har precis beställt en ny andrabil och valet föll på en Renault Mégane Sports Tourer 1.5dCi 90 FAP. Miljöbilklassad med deklarerad blandad förbrukning på 4,4l/100km. Ingen skatt de första fem åren (förutsätter faktiskt beslut i riksdagen, avsiktsförklaring finns sedan i våras). Efter de skattefria åren blir den årliga skatten under 1900 kronor.

Kommande förändringar av skatten gör snåla dieslar än mer förmånliga.

En Porsche Cayenne Diesel är däremot lite smådyr att ha - även om skatterna är småpotatis i relation till värdeminskningen... :)
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]