Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cobrajet
http://sydsvenskan.se/sverige/article57 ... b-kop.html

Förhandlingarna om köpet av Saab Automobile har avslutats, skriver Koenigsegg i ett pressmeddelande.

”Vi beklagar att vi efter sex månader av intensivt och målinriktat arbete kommit till den smärtsamma och svåra slutsatsen att vi inte kommer att kunna genomföra förvärvet av Saab Automobile”, skriver vd Christian von Koenigsegg.

”Tidsfaktorn har hela tiden varit kritisk för vår strategi för att blåsa nytt liv i bolaget. Dessvärre har förseningar i avslutandet av affären resulterat i risker och osäkerheter som hindrar oss från att framgångsrikt genomföra affärsplanen för det nya Saab Automobile”, heter det vidare i pressmeddelandet från Koenigsegg.

– Jag har inga kommentarer. Du får återkomma senare när vi har pratat ihop oss, säger Paul Åkerlund, ordförande i IF Metalls verkstadsklubb på Saab Automobile i Trollhättan.

Kom beskedet som en överraskning även för dig?

– Inga kommentarer. Nu, säger han kort.

General Motors har tidigare sagt att man skulle klippa banden med Saab vid årsskiftet och i samband med rekonstruktionen som inleddes i februari gav GM Saab drygt en miljard kronor för att klara driften.

Under året har försäljningen av Saab sjunkit med 65–70 procent.

Koenigsegg Group har skrivit ett avtal om att köpa Saab och kinesiska Beijing Auto (BAIC) lovade sedan att gå in med flera miljarder kronor mot att bli minoritetsägare i den nya ägargruppen.

Europeiska investeringsbanken (EIB) beviljade den 21 oktober ett lån för utveckling av miljö- och säkerhetsteknik på drygt fyra miljarder kronor.
Användarvisningsbild
av isak
GM vill väl ha bort någon i europa det blir nog SAAB, tråkigt.
isak
Användarvisningsbild
av Guligan
Klart att det finns nya intressenter. Saab står ju redo med nya 95:an.
Problemet är ju att man tappat tid och fart i affären och att Saab utarmas under tiden. Har förståelse för att Koenigsegg kliver av, om det nu är på riktigt eller bara av taktiska skäl för att snabba på processen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Guligan skrev: Har förståelse för att Koenigsegg kliver av, om det nu är på riktigt eller bara av taktiska skäl för att snabba på processen.
Jag tror att du inte är så långt från sanningen, eller att de kliver åt sidan för att någon annat står på lut.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Det är nog en ide för att tvinga GM att skriva av lite till. Alternativet för GM är ju att dom står med allt i knäet och får all kostnad. Plus naturligtvis att alla förstår att det är allvar, man måste snacka mindre och få jobba mera.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]