NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Xioz
Hej

Bilen gäller en s40n t5 -04

Har fått världens konstigaste fel!

När man öppnar bilen så går inte bagageluckan att öppna.

När man startar bilen så går bagageluckan att öppna.

När man sedan stänger av bilen så öppnas den automatiskt.

Så då får man stänga den sen låsa bilen! för att få kvitteringen av att larmslingan är hel.

Någon som vart med om detta fenomen?

/Johan
jag tror man får backström genom låsmotorn från skyltmelysningen. så det är nog fel i el delen på öppningshandtaget
av flink
Troligt då det är ett mycket utsatt område på kombibilar. Tycker själv att microbrytare inte har något i en baklucka att göra. Det är i princip omöjligt att lösa det på ett sådant sätt att den aldrig kommer i kontakt med all smuts som virvlar omkring när man kör på saltade vägar. Men skyltbelysningen är inte så mycket att göra åt, den måste ju finnas där.
flink skrev:Troligt då det är ett mycket utsatt område på kombibilar. Tycker själv att microbrytare inte har något i en baklucka att göra. Det är i princip omöjligt att lösa det på ett sådant sätt att den aldrig kommer i kontakt med all smuts som virvlar omkring när man kör på saltade vägar. Men skyltbelysningen är inte så mycket att göra åt, den måste ju finnas där.

det är inget fel på att ha mickrobrytaren där, det är inte den som är problemet.
kontaktstycket till "handtaget" titter åt fel hål o bildar en kopp som kan hålla kvar vattnet, som tillslut tränger net i enheten längs kontaktstiften.
(en liten teori utefrå det jag sett)
av Igor
Fick liknande problem på S40n

Det gick inte att öppna baggageluckan. Jag skruvade bort handtaget som knappen sitter i och stiftet för öppningsknaggen hade ärgat. Jag rengjorde det, men det löste inte problemet. Jag mätte med testmätare, och knappen funkade som den skulle.
Nästa dag när jag startade bilen så låste luckan upp själv. Sen gjorde den så hela tiden, och ibland när jag satte mig i bilen.
Jag tvättade bilen igår och då passade jag på att dra bort minuspolen. Tänkte att det kanske skulle nollställa nått. Men det var ingen skillnad. Jag monterade bort inredningen på luckan för att kolla om det fanns nån annan kontakt som kan ha ärgat. Såg inget speciellt mer än att det inte fanns nån direkt koppling mellan knappen och låstet. Kablarna gick alla in i bilen.
Imorse när jag startade bilen funkade allt som vanligt ingen...... skitskumt.

Vad är microbrytaren? är det knappen ni menar?

Vi får se om den faller tillbaka igen.

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]