Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas S
Hej,

Är det någon som kan ge mig några goda råd innan jag ger mig på att montera motorvärmare och kupéuttag (Defa) i min V70 -02.

Är det gräsligt trångt att montera motorelementet?
Finns det någon färdig kanal genom torpedväggen som går att använda
för kupéuttaget?

Skulle uppskatta några "tänk på att..."

/Jonas :shock:
av Noodles
Hoj Jonas!

Här finns det lite att läsa om motorvärmarmontering på en V70N.

Jag tror Volvo org. är Defa (lilla kontakten, utanpåliggande element mm)?

Det gick bra o montera, en Dremel eller liknande är inte fel om du tänker ha uttaget i vänsterframlist. Annars räcker det med en 29mm hålsåg för uttaget.
Det finns en föreberedd genomföring genom torpedväggen, det sitter precis i kanten under/bakom där handskfacket slutar.
Man måste bort med lite lister, och vika undan mattan, Volvos beskrivning var tydlig och bra.

Lite pilligt var det att få värmarelementet på plats (kändes som man hade en hand för lite, men de gick efter en stunds pillande.

Lycka till, tyvärr glömde jag fota när jag monterade min.
av Jonas S
Tack för dina råd!

Jag köpte mina defa produkter på Mekonomen och i dessa
paket fanns inga bra monteringsanvisningar.

På Defas hemsida finns bara allmänna beskrivningar, inga spec. till tex. V70:n.

Hoppas jag kan ge dig några råd i framtiden.

/Jonas
Användarvisningsbild
av CarMan
Defa är inte volvo orginal !

Volvo kör med Kalix, men det är inte sama värmere när du köper Kalix som inte är i Volvo orginal kartong !
Användarvisningsbild
av ER
CarMan skrev:Defa är inte volvo orginal !

Volvo kör med Kalix, men det är inte sama värmere när du köper Kalix som inte är i Volvo orginal kartong !
Exakt, volvos "egna" är dom trevligare och mer effektivare kontaktvärmarna så man slipper slabba med kylsystemet vid monteringen.
Användarvisningsbild
av hozz
Defa, Calix.... what ever!
Defa har kontaktvärmare precis som Volvo vill ha av Calix. Calix går ett steg längre och erbjuder kunderna även en slangvärmare. Kontaktvärmare har tagits fram pga Volvoverkstäderernas krav på snabbheten i att montera värmaren. Kontaktvärmaren är lätt/snabb monterad. Detta betyder inte att den är bättre! En slangvärmare monterad i kylsystemet på 550W slår kontaktvärmare på 400W där hälften av värmen försvinner ut på baksidan. Jämför själva om ni har möjlighet,sätt ett finger på en monterad slangvärmare efter 30min drift och gör sedan likadant på kontaktvärmaren. Du har en skaplig brännblåsa på fingret efter kontaktvärmaren.Om ni vill undvika brännblåsor så kan jag nämna att på baksidan av kontaktvärmaren är det drygt 200°C och på slangvärmaren 70°C. Var tror ni värmen tar vägen i dessa fall....Jo, slangvärmaren levererar värmen till motorn och kontaktvärmaren till kråkorna.
Hallå alla Volvo bilmeckar, vi vet att ni vill ha ett bra accord,men inte på era kunders bekostnad. Ge oss en varm motor istället och montera en slangvärmare!
Användarvisningsbild
av CarMan
hozz skrev:Defa, Calix.... what ever!
Defa har kontaktvärmare precis som Volvo vill ha av Calix. Calix går ett steg längre och erbjuder kunderna även en slangvärmare. Kontaktvärmare har tagits fram pga Volvoverkstäderernas krav på snabbheten i att montera värmaren. Kontaktvärmaren är lätt/snabb monterad. Detta betyder inte att den är bättre! En slangvärmare monterad i kylsystemet på 550W slår kontaktvärmare på 400W där hälften av värmen försvinner ut på baksidan. Jämför själva om ni har möjlighet,sätt ett finger på en monterad slangvärmare efter 30min drift och gör sedan likadant på kontaktvärmaren. Du har en skaplig brännblåsa på fingret efter kontaktvärmaren.Om ni vill undvika brännblåsor så kan jag nämna att på baksidan av kontaktvärmaren är det drygt 200°C och på slangvärmaren 70°C. Var tror ni värmen tar vägen i dessa fall....Jo, slangvärmaren levererar värmen till motorn och kontaktvärmaren till kråkorna.
Hallå alla Volvo bilmeckar, vi vet att ni vill ha ett bra accord,men inte på era kunders bekostnad. Ge oss en varm motor istället och montera en slangvärmare!
detta bevisar ju bara att slangvärmaren inte värmer motorn, utan bara den del av slangen där den är monterad !
Användarvisningsbild
av hozz
detta bevisar ju bara att slangvärmaren inte värmer motorn, utan bara den del av slangen där den är monterad !
Var hittar du beviset för det?
Om så vore fallet, så brinner värmaren av efter ett par minuter, vilket den inte gör. Min är monterad i slang till oljekylaren och värmer motorn riktigt bra!

Carman...ge dig inte in på områden du inte klarar av. Vi har sett det förrut.
Senast redigerad av 1 hozz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:Defa är inte volvo orginal !

Hur kommer det sig?
Användarvisningsbild
av hozz
Hur kommer det sig?
Bra fråga greeeken !
Jag tror jag har svaret men väntar på att Carman svarar först :D

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!