PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av indybanana
#343429
Varfor slutar alla tandspolar att fungera efter ett tag? Har bytt tre stycken och nu ser det ut som om det ar dags igen. Maste vara nagon felkopplingen eller sa. Nar jag slar pa tandningen sa gar det fram strom till tandspolen men den ger ingen gnista. Micke
av Rådlös
#343456
Det finns flera felorsaker. Har du rätt tändspole? Du kanske skall ha ett förkopplingsmotstånd? Är brytarna och kondensatorn friska och rätt inställda? Om du i stället har elektronisk tändning, har du rätt tändspole till det? Det finns dock ett elektroniskt system som inte "värmer upp" tändspolen: http://www.123ignition.se/ Dyrt men effektivt!
Sedan kan det finnas "hemgjorda elkopplingar" som orsakar fel som man inte hade räknat med. Därmed inte sagt att det är du som har gjort det. Det kan ju vara någon "Glad amatör" som har gjort det innan du tog över bilen.
av CalleV70
#344883
Normalt (men inte alltid) matas spolen med ca 8 V. I startögonblicket så matas den med 12 V för att ge bättre gnista och öka möjlighet till start. Om du har 12 V ( eller troligen 14 V ) när du kör, så lär du få bekymmer.
Denna 12 V kan man normalt hitta då det går en kabel från startreläts sekundärsida till spolen (dvs när startmotorn snurrar, går det en "direktkabel" till spolen). När jag släpper nyckeln så återgår det till reducerad spänning.
Testa gnistan med en 50-kronors testmojäng från Biltema som kopplas på exvis fördelarlocket
Lycka till

Volvo har inga rekommendationer att inte ladda hyb[…]

Vi som beställt nya XC60

Det var en fet sådan. Om du får fö[…]

Nej, inte för mig som kommer från VW. D[…]

V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]