Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lexus
Köpte en uppsättning Musca-fälgar hos en Volvohandlare för två år sedan. Efter andra vintern hade insidan av fälgarna börjat oxidera. Detta visar genom att det uppstår "rostbubblor" under lacken. Rost är det ju inte eftersom fälgarna är av aluminium men denna oxidering är förmodligen lika skadlig för fälgen som rost är på en plåtfälg. Att jag ens upptäckt detta beror på att jag efter varje vinter tvättar fälgarna helt rena även på insidan.

Jag har lämnat in fälgarna hos Volvohandlaren som väntar på svar från Volvo ifall man kan godta reklamationen eller inte. Har väntat snart tre veckor på besked nu utan att höra något. Vet inte vad som tar så förbaskat lång tid. Det är väl bara för handlaren att säga att de byter ut mina fälgar och sedan får de ta smällen med Volvo.

Har ni andra råkat ut för samma dåliga kvalitet på aluminiumfälgar som faktiskt säljs som vinterhärdiga hos Volvohandlaren? Är fälgarna så dåliga eller har jag haft otur med mina?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det låter inte roligt. Jag köpte nya vinterfälgar på Volvo i år, hoppas det håller sig fräscha !

Volvos aluminiumfälgar, allmän beskrivning
Aluminiumfälgar sänker hjulupphängningens ofjädrade vikt i jämförelse med motsvarande fälgdimension i stål. Fjädring och stötdämpare kan lättare och snabbare hålla hjulen i god kontakt med vägbanan. Resultatet blir bättre vägegenskaper och körglädjen ökar. Men det räcker inte med bara snygg design för att en aluminiumfälg skall godkännas som Volvo originalfälg.

– Materialet är viktigt!

En aluminiumfälg består av flera olika metaller i en blandning, som skall ge rätta egenskaper. Minsta slarv med receptet gör att fälgen blir spröd. Resultatet blir att fälgen lätt kan spricka vid kontakt med en trottoarkant eller liknande och åstadkomma en punktering.

– Värmeavledande egenskaper

Fälgen måste ha god ventilation och bra värmeledande egenskaper, som är lämpliga för samtliga bilar. Olämpliga kombinationer kan förekomma som äventyrar viktiga säkerhetsfunktioner bland annat kylningen av bromsarna.

– Korrosionsskydd

Flera konkurrentfälgar saknar gott korrosionsskydd, vilket innebär att de snabbt blir mycket fula.

Volvos aluminiumfälgar har 3-skiktslackering med klarlack som ytskikt. På alla fälgar förekommer även en förbehandling som grund för ökat korrosionsskydd.

– Centrering på navet

De flesta konkurrentfälgarna är anpassade till att passa flera bilar, vilket gör att de ofta endast är centrerade mot hjulbultarna. Detta medför att de får dålig centrering mot navet med obalans som följd. Detta i kombination med breda däck är en synnerlig obehaglig kombination för ägaren.

Volvos aluminiumfälgar är centrerade mot navet med mycket små toleranser. Detta i kombination med små toleranser på sidokast och rundhet, allt för att få en god hjulbalans.
-------------------------------------------------

Enligt den beskrivningen bör de hålla mycket längre ??:-/

/Kalle
av suk215
kör med 17" sentinental på vinter , även förra bilen ( s60 ) rullade med volvo-orginal 16" alufälg på vintern .......... inga problem alls

tvättar ni hjulen ordentligt varje hjulbyte / säsongsbyte samt samtidigt när bilen tvättas ???
Användarvisningsbild
av lexus
suk215 skrev:kör med 17" sentinental på vinter , även förra bilen ( s60 ) rullade med volvo-orginal 16" alufälg på vintern .......... inga problem alls

tvättar ni hjulen ordentligt varje hjulbyte / säsongsbyte samt samtidigt när bilen tvättas ???
Japp. Fälgarna är som nya efter varje vinter. Dock med undantag från oxideringen. Kör fälgborste varje gång bilen tvättas.
Användarvisningsbild
av lexus
~Kalle~ skrev:Det låter inte roligt. Jag köpte nya vinterfälgar på Volvo i år, hoppas det håller sig fräscha !

Volvos aluminiumfälgar, allmän beskrivning
Aluminiumfälgar sänker hjulupphängningens ofjädrade vikt i jämförelse med motsvarande fälgdimension i stål. Fjädring och stötdämpare kan lättare och snabbare hålla hjulen i god kontakt med vägbanan. Resultatet blir bättre vägegenskaper och körglädjen ökar. Men det räcker inte med bara snygg design för att en aluminiumfälg skall godkännas som Volvo originalfälg.

– Materialet är viktigt!

En aluminiumfälg består av flera olika metaller i en blandning, som skall ge rätta egenskaper. Minsta slarv med receptet gör att fälgen blir spröd. Resultatet blir att fälgen lätt kan spricka vid kontakt med en trottoarkant eller liknande och åstadkomma en punktering.

– Värmeavledande egenskaper

Fälgen måste ha god ventilation och bra värmeledande egenskaper, som är lämpliga för samtliga bilar. Olämpliga kombinationer kan förekomma som äventyrar viktiga säkerhetsfunktioner bland annat kylningen av bromsarna.

– Korrosionsskydd

Flera konkurrentfälgar saknar gott korrosionsskydd, vilket innebär att de snabbt blir mycket fula.

Volvos aluminiumfälgar har 3-skiktslackering med klarlack som ytskikt. På alla fälgar förekommer även en förbehandling som grund för ökat korrosionsskydd.

– Centrering på navet

De flesta konkurrentfälgarna är anpassade till att passa flera bilar, vilket gör att de ofta endast är centrerade mot hjulbultarna. Detta medför att de får dålig centrering mot navet med obalans som följd. Detta i kombination med breda däck är en synnerlig obehaglig kombination för ägaren.

Volvos aluminiumfälgar är centrerade mot navet med mycket små toleranser. Detta i kombination med små toleranser på sidokast och rundhet, allt för att få en god hjulbalans.
-------------------------------------------------

Enligt den beskrivningen bör de hålla mycket längre ??:-/

/Kalle
Man tackar för denna info. Då kan de ju inte annat än att ge mig nya fälgar. Var i kontakt med Volvohandlaren idag och de kommer troligen att ge mig nya fälgar och därefter ta striden med Volvo beträffande reklamationen. Nu kan jag ju sticka denna info under näsan på dem så bytet lär väl ske utan några större protester från deras sida.
Användarvisningsbild
av lexus
Jag har nu fått nya fälgar. Tyvärr verkar däckverkstaden som ombesörjde bytet ha gjort fel. De har nämligen satt två däck med mönsterdjup 7 mm på vänsterhjulen och de andra två med mönsterdjup 8,5 mm på högerhjulen. Spelar detta någon roll? Ska jag kräva att få det tillrättat? Jag vill ju helst ha en av varje på vardera sida det var innan.

Nu hör det ju till saken att Volvohandlaren finns 4,5 mil bort eftersom den lokala handlaren var 2000 kr dyrare totalt sett för samma fälg och däck. Däckverkstaden finns alltså också 4,5 mil bort. När jag precis kommit hem med hjulen för två år sedan så hade jag fått tre vänsterhjul och ett högerhjul och ficka alltså åka tillbaka och få ett hjul bytt. Dubbla resor således. Nu när jag skulle reklamera fälgjävlarna så fick jag ju åka ner igen 4,5 mil för att lämna in dem och ännu en gång idag för att hämta hem de nya fälgarna. Bara för att se att de gjort fel lika förbannat. Jag blir tokig!!
Användarvisningsbild
av lexus
Skiftade hjul i måndags och tvättade då mina nya Musca-fälgar (som då använts endast en vinter) och även dessa uppvisar nu tendenser till oxidering på insidan av fälgen. Va fan? Ska det vara så här? Varför är inte insidan av fälgarna lika behandlade som utsidan? Det är väl närmast en förutsättning om man nu vill klassa fälgen som vintertålig?
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag har Volvo originalfälgar från 1980 i aluminium till vinterdäcken och dom har inte en tendens till att bli oxiderade och de har nog inte sett en tvättsvamp de senaste 10 åren. Måste vara en väldigt dålig modell du köpt :roll:
Användarvisningsbild
av lexus
päpplet skrev:Jag har Volvo originalfälgar från 1980 i aluminium till vinterdäcken och dom har inte en tendens till att bli oxiderade och de har nog inte sett en tvättsvamp de senaste 10 åren. Måste vara en väldigt dålig modell du köpt :roll:
Det syns ju egentligen inte förrän man tvättar dem :) Om du lyckas få dina rena så kommer du säkert att bli överraskad ;)
Användarvisningsbild
av päpplet
Nja om jag ska vara helt ärlig så gnuggade jag ren dom innan dom åkte på i höstas för annars hade dom lortat ner hela bilen invändigt när jag hämtade hem dom. Skuffen va upptagen av en gräsklippare då :lol:
Då såg jag inga som helst fel på dom. Dom är ju inte som pappas gamla vinterfälgar som oxiderade sönder på några år så dom inte höll luften längre utan däcken va platta varannan dag :P Piratfälgar liknande 740 GLT fälgarna

Vilken mjukvara har du? 3.3.16 har jag och det fun[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]