NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vagabond
Går det att modifiera en T5 för att köras på etanol?
Vad är det egentligen som skiljer en vanlig bensinmotor från en flexifuelmotor?
Användarvisningsbild
av poseidon
Massor av saker, allt från bensinpump+tank till andra avgas/insugsventiler. Alltså i en bil avsedd från fabrik att köra på etanol.
av MattiasD
Jag vill påstå att det nästan inte skiljer någonting alls. Dagens flexifuelbilar är tyvärr inte alls optimerade för etanol och fördelen är att biltillverkarna knappt inte behövt göra någonting alls för etanoldriften.

Jag rekommenderar att läsa mer här och kanske ställa om frågan:

http://etanol.nu//forumrecover/viewforum.php?f=15
Användarvisningsbild
av CarMan
MattiasD skrev:Jag vill påstå att det nästan inte skiljer någonting alls. Dagens flexifuelbilar är tyvärr inte alls optimerade för etanol och fördelen är att biltillverkarna knappt inte behövt göra någonting alls för etanoldriften.

jag vet att det skiljer mycke, jag vet också att killern på etanol.nu inte vet vad dom pratar om, dom vägrar att inse att alla dom motorhaverier medlämarna får beror på etanolen...
Användarvisningsbild
av CarMan
det är hådrade ventilsäten & ventiler, harförmig att man ändra nått med kolvringarna, eler var det hela kolven? andra bränsleledningar & fuelrail, andra spridare, annan bränslepump, annan bränslemätare.

Jag har säkert glömt massa saker, men du fattar vinken...
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag kan bekräfta att det är en massa saker som skiljer på en etanolbil jmf med en vanlig bensinare. Visserligen var det en SAAB som vi kollade men jag antar att det gäller alla tillverkare.

.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag kan ju tala om att vi inte får andvända samma bräsnlesugar på jobbet för etanol & bensin. vi har fått köpa en ny för etanolen (kostar 10 loppor)

bränsle mätaren på en etanolbil arbetar med växelström, mot bensinbilen som har likström m.m.
av MattiasD
CarMan skrev:
MattiasD skrev:Jag vill påstå att det nästan inte skiljer någonting alls. Dagens flexifuelbilar är tyvärr inte alls optimerade för etanol och fördelen är att biltillverkarna knappt inte behövt göra någonting alls för etanoldriften.

jag vet att det skiljer mycke, jag vet också att killern på etanol.nu inte vet vad dom pratar om, dom vägrar att inse att alla dom motorhaverier medlämarna får beror på etanolen...
Det är många som kört 1000-talsmil utan nåt sk haveri. Förklara vad i etanolen som skulle orsaka haveri? Källor?
av Rådlös
CarMan: Kan du utveckla det här "jag vet att det skiljer mycke, jag vet också att killern på etanol.nu inte vet vad dom pratar om, dom vägrar att inse att alla dom motorhaverier medlämarna får beror på etanolen..."

Vilka bilar har havererat? Kan du visa upp någon av dom i text eller bilder? Känner du några medlemma på etanol.nu? Och framför allt, känner du några medlemmar som har fått haverier på sina bilar?

Är det inte så att du bara har hört en mängd grundlösa rykten och anna löst prat, som du späder på med egna åsikter och tycken? Tycken och åsikter som är färgade av kvällspress och andra liknande media. Och som i sin tur är uppbackad av fossilindustri och bakåtsträvare.

CarMan: Har du överhuvudtaget någon erfarenhet alls av etanol som motorbränsle?
Användarvisningsbild
av poseidon
MattiasD, jag har jobbat på GM-SAAB i södertälje i 2 år i samma veva som utvecklingen av 9.3 Biopower skedde. Jag ansvarade för motorblock, kylssytem och motorvärmare.

Vi bytte insugs/avgasventiler säten för dessa, kolvringar, bränslepump, ledningar etc. Det var fler grejor på 9-5an.
Sen hade man enorma problem med att få 9-3 motorn att komma igenom långtidsproverna då förbränningstemperaturer och den kemiska miljön blir mycket värre när man kör på etanol.

Men jag antar att det inte spelar någon roll vad vi "kunniga" säger eftersom vi säkert hittar på.... Det är säkert någon bondtrimmare på etanol.nu som har mer kunskap än hela Saabs å Volvos utvecklingsavdelningar.

Kommer du förresten inte ihåg sommarens återkallelse av Volvo V70II 2.0f där det var en bränsledetalj som inte pallade? Det var säkert någon ekonom som bestämt att den delen minsann inte behövde bytas till en bättre.....

Sen är det ju som så att de bilar som lämnar fabrik skall ju hålla för att köra i Alperna med Husvagn efter i 30 grader, stanna till för att tanka å sen direkt iväg igen. Värmeproblem? JAAA....
Därför så finns det utrymme för BSR, Polestar å liknande företag att optimera bilen för din körning. Samt att etanolkonvertera, det håller säkert i flera 1000 mil men sen då? Är det Volvos fel då? Kommer du skriva på forumet å klaga på att volvo gör så dåliga bilar?

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]