Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Någon som har koll på eftermontage av Volvo On Call.

Borde gå att hitta nödvändiga prylar på ex.vis JB:s i Jönköping.

Hur är det med programvara och abonnemang?
Någon som vet vad det kan kosta att ordna till?
Användarvisningsbild
av CarMan
det borde gå rent takniskt, men vet inte om dom äldre går att flytta abonemanget på hursomhelst.
av Frigge
Oncall går inte eftermontera,varken som ny enhet eller begagnad.

/Fredrik
av zenobia
Frigge skrev:Oncall går inte eftermontera,varken som ny enhet eller begagnad.
Hittade dessa rader i Vadis.. Det styrker ju Frigges konstaterande men frågan är fortfarande VARFÖR går det inte?

"Telefonstyrenhet (PHM) med Volvo On Call-funktionalitet kan inte eftermonteras."

Resten sitter ju i bilen, telefon (utan VoC), RTI med satellitmottagare osv...
Användarvisningsbild
av CarMan
oncall systemet sitter i PHM, så det går att eftermontera uten problem, kruxet är att du måste ha ett abonemang för att andvända det & det är där det krånglar till sig.

det är inte säkert att phm:en har samma mjukvara & denna mjukvara som i sånna fall behövs fins inte, om det nu inte funkar med den vanliga PHM:mjukisen.

dom har ju på nya bilar ändrat abonemanget lite för oncall, vet inte om dom ändrat nått i själva enheten också, eller om det är samma
av zenobia
Så vitt jag vet fanns det VoC på S80 -99 så programvaran borde ju finns ute på Hisingen någonstans.. Det gäller väl att hitta rätt kille/tjej som vanligt... =)

I övrigt satt jag och letade igenom Vadisen och jag ser inga större strukturella skillnader i telefonsystemet med eller utan VoC. Dock går det tydligen en extrakabel mellan ABS-givarboxen och PHM som backup för CAN-nätet. Men det kan ju inte vara svårt att fixa till i efterhand.

Tack för hjälpen så långt...
av Frigge
Det är inte samma mjukvara i en PHM UTAN OnCall som MED OnCall så det är inte bara att sätta i den. När man monterat den MÅSTE den ju laddas med mjukvara för PHM MED OnCall för att den ska kunna registreras med vin nr o ch nr osv i Volvo OnCall:s databas.
Även OM det skulle gå med en begagnad måste ju PHM:en ligga inom rätt ch nr avgränsning för att den ska fungera i bilen,tar man tex en för gammal PHM till en för ny bil så är ju inte dom kompatibla med varann.

/Fredrik
av zenobia
Så med rätt prylar som är anpassade för varandra och med rätt programvara så finns det i alla fall en teoretisk chans att få det att fungera?

För med hjälp av Vadis borde det gå att ordna fram rätt prylar & programvara tycker jag.
av zenobia
Fick precis ett svar från Volvo...

Hej Mikael,
Det går tyvärr inte att eftermontera Volvo On Call.
Med vänlig hälsning,
Martin

Martin Xxxxxx

Produktchef, Tillbehör
Volvo Personbilar Sverige AB

Nu känns det nästan som en utmaning att få in prylarna i bilen.. =)
av gbgaf
zenobia skrev:Någon som har koll på eftermontage av Volvo On Call.

Borde gå att hitta nödvändiga prylar på ex.vis JB:s i Jönköping.

Hur är det med programvara och abonnemang?
Någon som vet vad det kan kosta att ordna till?
Hej!

Första inlägget för mig på detta forum :)

Du kan säkert montera allt i bilen och dessutom få in programvaran till PHM:en MEN ...... det du inte får dit är abbonemanget för VoC. Det sköts inte av Volvo utan av ett utomstående företag, WirelessCar AB som hanterar dessa abbonemang. För att få in bilen i WirelessCars system måste försäljaren aktivera bilen. Detta ligger helt utanför Volvos kontroll... trust me :)

V60 T6 är en fantastisk bil på må[…]

Det låter sannerligen inte hälsosamt at[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]