NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av irr87
Jag har en väldigt dum fråga men jag skulle ändå vilja få svar, om någon vet.

Jag undrar hur exakt färddatorn är. När jag tankat bilen full så säger den ca 700 km till tom tank, och jag förstår att det sen beror på körstil osv osv om man verkligen kan köra 700 km på tanken. Så den siffrar är ganska ointressant.

Men nu när mätaren står på rött, vad gäller tanken, så säger färddatorn att jag har 130km kvar. Även här förstår jag att det beror på körstilen, men är det där omkring alltså 90-130 km kvar på tanken ... eller finns risken, trots sparsam körstil, att tanken tar slut efter 40 km ??

Om ni förstår min fråga... jag undrar helt enkelt om det finns någon risk för att man blir tagen på sängen helt och hållet, eller om färddatorn ändå ger ett hum om hur långt man kan köra på tanken som är kvar ... !?
Användarvisningsbild
av Eriksson85
Färddatorn räknar väl ut hur långt du har kvar tills det är "slut med bränsle" efter körstilen dom senaste två milen eller nått va ?
Själv har jag inte vågat köra längre än 20km kvar till tom tank, eftersom man har diesel, inge roligt att bli stående då.
Hade jag haft bensinare hade jag testat.
Användarvisningsbild
av CarMan
nått åt det hållet. färd datorn ändrar siffrorna hela tiden, i förhålande till hur bilen "förnärvarande" görs

du kan tillexempel se att du "bara" kommer 10mi till tom tankl under ett vist förhålende (säg att du för närvarande är i stan) sen gör du ut på motorvägen, efter en mils körning så komer du nu 12mil till tom tank. där svänger du av in i en stad o efter några vändor i olika kornsingar så komer du nu bara 7 mil till tom tank
Användarvisningsbild
av Fellow
Jadu, på ren landsvägskörning så stämmer den bra. Men med blandad körning så är det värre. Men jag litar blint på att står det att jag kommer 3 mil så kommer jag det. Har inte testat till den är helt tom men när jag körde tills det stod 30km kvar så kunde jag tanka 58 liter (s40N T5). Det är väl runt 60 liter i tanken med reserv eller vad är det?
av irr87
Tack för svaren !

Visste inte att den räknar på de senaste 2 milens körstil ... intressant och bra att veta !

Tack... men jag tänker nog inte testa ... även om jag har bensin i bilen ... :mrgreen:
av aka06iah
Vad är det som gör att man inte bör köra en dieselbil torr i tanken, fast det går bra med en bensinare?

MVH Elias
Användarvisningsbild
av Eriksson85
Det är att du måste lufta bränslesystemet i en diesel.
Du måste få ur all luft för att få upp trycket som behövs för att antända dieseln.
Bensinaren antänder ju bensinen i sig genom tändstiftet så det tänder genom en gnista.
Prova att tända eld på 1dl.diesel och 1dl. bensin så ska du se.
av jaj
aka06iah skrev:Vad är det som gör att man inte bör köra en dieselbil torr i tanken, fast det går bra med en bensinare?

MVH Elias
Hej.
Kör ingen av bilarna torr på bränsle,
Bensinpumpen kyls av bränslet.
Diseln skal klara detta och vara självavluftande men gissar att det är lite trögt!

Gamla diselkonstruktioner hade stora problem när de kördes torra...
av jaj
irr87 skrev:Jag har en väldigt dum fråga men jag skulle ändå vilja få svar, om någon vet.

Jag undrar hur exakt färddatorn är. När jag tankat bilen full så säger den ca 700 km till tom tank, och jag förstår att det sen beror på körstil osv osv om man verkligen kan köra 700 km på tanken. Så den siffrar är ganska ointressant.

Men nu när mätaren står på rött, vad gäller tanken, så säger färddatorn att jag har 130km kvar. Även här förstår jag att det beror på körstilen, men är det där omkring alltså 90-130 km kvar på tanken ... eller finns risken, trots sparsam körstil, att tanken tar slut efter 40 km ??

Om ni förstår min fråga... jag undrar helt enkelt om det finns någon risk för att man blir tagen på sängen helt och hållet, eller om färddatorn ändå ger ett hum om hur långt man kan köra på tanken som är kvar ... !?
Hej.
Lite lurigt är det när nivån i tanken närmar sig "0"
Egen erfarenhet är att det går att kör ett par mil mer än beräknad sträcka (My06 1,8F).
Men var finns den sista skvätten bränsle?
Parkera i en extrem lutning så hamnar bränslet kanske inte där pumpen suger.
Bilprovare brukar passera de branta backarna i San Francisko i de berämda backarn från filmen "Bullit"
Volvo ingenjörerna har naturligtvis valt åt den "säkra" sidan med lite marginal ...

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]