Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av lobbysleeper
Någon som har sina däck förvarade hos Bilia? (Segeltorp/Haga Norra i Sthlm främst) och har några åsikter om det?
Hur sköter de prylarna?
Hur noga tvättar de fälgarna? är det noggrant men samtidigt varsamt? eller riskerar man att de skrubbar med en skitig rotborse som just tvättat 20 andra fälgar samma dag...
Ingen vinyl/gummiglans antar jag?

Själv så tvättar man ju fälgarna helt rena på insidan med rätt medel, bort med alla tjärfläckar och liknande... Sen lackskyddar jag dem också (men det räknar jag med att man inte får hos ett däckhotell).

Bara funderar på om det är värt att slippa förvara dem i källarförrådet, de tar ju lite plats...

Farsan lämnade in sina små 16" hos Bilia för 650kr/år, är det olika priser beroende på storlek? hade för mig att Bilia låg närmare 8-900kr/år.

Eller förslag på annat ställe som förvarar och vårdar däcken så som man själv skulle gjort.
Alternativet är ju att rengöra själv och sedan lämna in, men då gör man ju mesta jobbet själv för samma peng.
Användarvisningsbild
av CarMan
har ingen aning hur dom gör. men så här går det till på de aldra flästa däck & bilverkstäder som förvarar däck.
man har en däck tvätt maskin som har varmt vatten & plastkulor, i bland fins även et icke lödrande tvättmedel.
däcket högtrycks sprutas med detta vatten & kulor. man blir då av med all sand & dam som finns på hjulen, men det lir inte rent som om du tvättat med svamp (ungefär som att tvätta bilen i en borstfri biltvätt)
av Rolle38
Har mina däck förvarade på Bilia i Segeltorp, och har inget alls att klaga på (förutom priset som jag tycker ligger lite väl högt). Kostar 950:- per säsong med byte, tvätt och förvaring. Kostade 750 år 2007 när jag hämtade ut bilen men redan våren 2008 hade priset åkt upp till nuvarande 950.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja vist är det noga hur däcken förvaras, men då vi pratar om däck som andvänds på bilar så kan du nästan förvara dom hur som helst. du kommer att nöta ut dom i god tid innnan dom hinner ta skada av felaktig förvaring.

om man lagerför nya däck så är den mer noga, så dessa ska vara som nya när man köper dom (här är det igentligen heller inte så noga, så man ofta ha små lager o beställer vart efter dcken går åt, så däcken ligger inte länge i lager.)

dck som far illa är såna man har på husvagnar/ husbilar eller dyrligt som inte andvänds så mycke, dessa däck blir ju väldigt gammla innan dom slitits ut, o då kan det vara bra att man under hela livslängden förvarar dom korekt.

min gissning är att däcken ligger i en lagerlockal eller en kontainer, båda sätten bör ju vara helt fria från UV ljus, men troligen inte nedkylda på sommaren
Användarvisningsbild
av CarMan
nu vet vi ju inte om dom förfarar däcken i en container, eller om den står i solen, eller om den i sånna fall är helt oventilerad...
Användarvisningsbild
av Guligan
Detta är en förbannat praktisk tjänst. Bokar byte via Bilia.se, väljer dag och tid. De bekräftar via mail eller sms. Vinterdäcken framplockade när man kommer dit, de tar in bilen direkt. Med lite flyt är hela proceduren avklarad på ca 10 minuter, lagom för att ta en mugg kaffe. Sen ut i höstmörkret igen. Enda nackdelen är väl kostnaden förstås, det är saftiga pengar för byte och förvaring, närmare 2 Tkr per år... :o
Användarvisningsbild
av CarMan
Guligan skrev:Detta är en förbannat praktisk tjänst. Bokar byte via Bilia.se, väljer dag och tid. De bekräftar via mail eller sms. Vinterdäcken framplockade när man kommer dit, de tar in bilen direkt. Med lite flyt är hela proceduren avklarad på ca 10 minuter, lagom för att ta en mugg kaffe. Sen ut i höstmörkret igen. Enda nackdelen är väl kostnaden förstås, det är saftiga pengar för byte och förvaring, närmare 2 Tkr per år... :o
jo men du behövr ju inte välja bilia, vi ligger ju på ca 500:- / sesång för samma tjänst.

det är ju extra smidigt för som som har XC90 eller liknande, desa däck är ju så stora att man knapt frå med dom i bilen, om man nu väljer att åka nånstans för at få dom monterade.
av samz
jo men du behövr ju inte välja bilia, vi ligger ju på ca 500:- / sesång för samma tjänst.

det är ju extra smidigt för som som har XC90 eller liknande, desa däck är ju så stora att man knapt frå med dom i bilen, om man nu väljer att åka nånstans för at få dom monterade.[/quote]

Carman, vilken verkstad är det?
Larm går v70 -07

På min bil försvann spöklarmen n&a[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Hästar vid max effekt är nästan ski[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Menade att bilarna är 100% el, inget annat. […]

3G släcks

Nu är det dags :-) Screenshot_20250830-14[…]