Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Hej.
Jag är ny här på forumet, men inte ny när det gäller bilar i allmänhet och Volvo i synnerhet. Det har framskymtats här på forumet att Volvo skulle vara en "skitbil". Att kalla Volvo för "skitbil" är en stor överdrift. Visst, det finns bättre bilar. Min erfarenhet av Volvo är denna: Jag har bedrivit taxitrafik i Stockholm i 32 år. Jag har under denna tid haft två 140, tre 240, fem 740, en 760, en 940, en V70 och en V70N. Alla bilarna har körts 35-40.000 mil. Endast TVÅ gånger har någon av bilarna behövt bärgas. 760 för en trasig bränslepump och en 740 för ett bakhjul lossnade för att däcksverkstaden glömt dra åt. Samtliga bilar har servats enligt serviceschema av auktoriserad Volvoverkstad (Ernst Nilsson och Bilia). Förutom de två bärgningarna har inget arbetspass behövt avbrytas för att det varit bilproblem. Tyder det på att Volvo är en "skitbil"?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
De flesta som skriver på forumet är de som har problem med bilen, tänk på hur många Volvos det rullar där ute :!:

Jag tror inte Volvo är sämre än något annat märke.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Jag har ägt Volvo i bara 10år och under dom åren har det fungerat utan problem, så någon ''skitbil'' vill inte jag kalla det.
av *pettson*
Att den iallafall idag ses som en skitbil av många är att den säljs som *premium* och är en normal medium bil.
Dom gånger volvoägaren glömmer att vara glad är varje gång den ska servas. SÄRSKILT t.ex vid kamremsbyten.
Den som i mina ögon leder ligan *skitbil* är faktiskt volkswagen passat. Att kunna motivera drygt 23000kr i kostnad för stor service inkl kamremsbyte, utan vattenpump. Är i mina ögon helt skrämmande. Notera att det är ett pris taget i Motala. Vad kostar det då i t.ex göteborg eller stockholm?
av Larzan
Av de Volvo som rullat i vår familj (Amazon, amazonkombi, 145'a, 244 -77, 244 -81, 360, 760, 745, v70 -97, v70 -00, v70 -07D5) så är det bara en som vi vart missnöjda med och inte hållt riktigt vad som tänkt. V70 97 som var byggd i Belgien.
Annars har vi varit väldigt nöjda med de volvo-bilarna.
Sen kan man ha en annan åsikt om utbyteskostnader av delar.
av RoadRunner1
Även den starkaste kedja har sin svagaste länk.Volvos svaga länk var väl t ex den lilla familjesportbilen 480.Hade ju fler fel än antalet delar den var byggd av. :shock:

140 modellen däremot fick man ju i det närmaste slå ihjäl bokstavligt innan den gav upp. :D

Sämsta bilen jag ägt var en Ford Scorpio med en automatlåda som förmodligen var byggd av Toys"R"Us samt en Alfa Romeo 164 Twin Spark.Herregud vad den rostade fort. ?:-/
av -94 9000 2,3T cse
Tja, jag är ju till slut mycket nöjd med min -01´s S80. Har kört Saab i många år, men en mer felfri bil än denna har jag inte haft. Fast inte är det nån premium-känsla i den. Utan en trygg stabil bil som gör sitt jobb bra.
av RoadRunner1
-94 9000 2,3T cse skrev:Tja, jag är ju till slut mycket nöjd med min -01´s S80. Har kört Saab i många år, men en mer felfri bil än denna har jag inte haft. Fast inte är det nån premium-känsla i den. Utan en trygg stabil bil som gör sitt jobb bra.
Konstigt när jag upplever en klar premiumbilskänsla i min S70 T jämfört med många övriga bilar men eftersom jag aldrig kört eller ägt någon S80 så är dom kanske sämre än jag vad jag hört fram tills nu.Däremot var Saabarna jag hade även om det var en 99 och två tidiga 900 modeller klart usla i sin kvalitet men bra vinterbilar. :D
av -94 9000 2,3T cse
Jo, å de väl det som är problemet när man pratar "känsla".

Jag funderar ju på hur mkt den saknade premiumkänslan beror på vanan. När jag köpte S80´n o körde drygt 100 mil hem var känslan den jag förväntade mig. Och även nu, när jag kört andra bilar, så blir det en "befrielse" att sätta sig i S80´n igen o njuta av lugn, tystnad o trygg sävlighet. Men däremellan så börjar jag hitta saker i biilen som kunde vara bättre.

Jag körde en 9-5 aero för nån vecka sen. Jösses vad jag saknar Saab´s motorer!!! Men i övrigt så kände jag plötsligt så oerhört tydligt hur yxig 9-5 är jämfört med en S80.
av swemax
Volvo har väl en liten bit kvar till Tyska trojkan och Lexus när det gäller premiumkänsla men har väl bättrat sig med de nya modellerna.
Tycker att min XC70 känns väldigt solid och premium jämfört med mina tidigare bilar.
Men som sagt, en liten bit kvar till toppen.

Men saknar man premiumkänsla i sin Volvo är det väl bara att bytlåna med nån granne som åker nåt längre ner på premiumstegen, sen känns det väldigt premium igen :wink:
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]