NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille09
Hej alla,

Har som ny V50 ägare fått ett märkligt problem:

När jag startar och kör ca 10 sekunder får jag meddelande i färddatorn: "Backlucka öppen".

Jag har kontrollerat och bakluckan är verkligen stängd, även låset och larmet fungerar. Har provat att slänga igen den med kraft men inget funkar.

Om jag tar bort meddelandet med knappen "Read" kommer det tillbaka hela tiden när jag kör saktare / svänger / startar bilen på nytt. Det går ej att ta bort meddelandet permanent.

Har någon annan upplevt detta problem?
av Pippolei
Vad jag har förstått så vart detta ett vanligt problem på de första V50 modellerna. Alltså MY04, men jag kan inte komma ihåg vad det var som orsakade detta utan jag vet bara att man hade åtgärdat det på nyare modeller.
Användarvisningsbild
av opA
krille09 skrev:Hej,

Tack för svar. Min är en 2008:a med nybilsgaranti.

Bör jag kontakta återförsäljare tror du?
Klart du ska göra, inget att tveka om.

Sålänge du har nybilsgaranti ska du gnälla och påpeka allt.. för efter din garanti gått ut får du stå för varenda öre själv.

Bättre du "gnäller" mycket nu än att du står där efter garantin gått ut med 45 olika fel, små som stora som du inte gjort något åt.
av krille09
Ja, ska kontakta Bilia.

Märkligt fel. Funderar på om det sitter någon givare vid bakluckan som känner av om den är stängd eller om det är själva låset som känner av detta. Hursomhelst måste det vara nåt som sänder signalerna till infodisplayen...
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Yes, om något inte är stängt så blinkar det inte.. Jag hade liknande problem fast med motorhuven där själva givar mekanismen gick sönder. Nytt huvlås skulle gå på dryg tusing + jobbet. Så jag gjorde en fuling o bygla givaren :twisted: .. I ditt fall kanske det är värre om själva givaren sitter i låset, och om det nu är den som är felet ?:-/

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]