Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kojje
Funderar på att byta bil till en S60 antingen en 2.4T eller T5 01-03.
Har hört att dom skall vara törstiga men enligt tester jag läst skall båda modellerna dra under litern blandad körning men hur är det i verkligheten?
Något speciellt att tänka på när man köper en S60?
Funderar på en automat funkar lådan bra i S60:in?

Tacksam för hjälp och tips..
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

S60 har samma problem med framvagn och hjullager som V70 och S80.
Annars är det en fin bil. Så ny som möjligt är att rekommendera. Köp hellre en -03:a med mera mil än en -01:a med få mil.....
Automaten fungera bra.

Ang. förbrukningen så är det ingen större skillnad mellan någon av volvos 5:or.
Mitt val hade blivit en 2.4T AWD. Dessa har sedan -02 haldex.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Loner
Jag kör omkring i en V70 2.4T, med PPC trim från BSR,
jag ligger på 0,7-0,8 landsväg och bilen har dom senaste 1300 milen dragit 0,96 i snitt enligt tankkvitton.

0,68 i snit som minst tankat, 1,13 som mest tankat.

Kör på 98 oktan.

Så denna bil drar mindre på landsväg än min gamla 850 GLT, men lite mer i stadskörning men man har ju lite mera att gasa med nu oxå se det bjuder till lite tyngre fot :roll:

/L
av tobmag
Hade själv en S60 2,4t -01 förut med automat.
Det funkade väl ganska bra men bilen stod lite väl ofta på verkstan för att det ska vara kul.
Förbrukningen var Ok dryga litern med mycket stadskörning.
Automaten lämnar väl i mitt tycke en hel del att önska. Var in 4 ggr och bytte program :cry: Blev väl bättre men inte så bra som många konkurrenter.

Visst, bilen är Ok men jag skulle inte ta en -01 i detta fall.

Volvon bortbytt mot en BMW 525iT -03 :D Kan jag rekomendera. Kostar inte mer en en Volvo......Och japp automat lådan är suverän :D

Tobmag
av matzen10
Kojje skrev:Funderar på att byta bil till en S60 antingen en 2.4T eller T5 01-03.
Har hört att dom skall vara törstiga men enligt tester jag läst skall båda modellerna dra under litern blandad körning men hur är det i verkligheten?
Har en S60 2,5T AWD som jag kör 3000 mil/år med.
Förbrukningen är 0,93 blandad, för mig. Landsväg blir det 0,78-0,82 i jämn fart 100 km/h.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Wabbe
Har en S60 T5 fr 01 m tiptronic. Den har idag rullat ca 12.000 mil. Har ägt den i ganska exakt ett år nu. Har haft den inne på verkstad för ojämn motorgång. Det hela löste sig med att Bilia monterade orginal tändstift och uppgraderade mjukvaran så funkade den bra igen. Var en icke märkesverkstad som satte in några andra stift :cry: . Vidare har jag bytt övre motorfäste, båda bakre krängningshämmarna, bakbromsar.

Måste säga att jag aldrig får den under 1 l/mil i stan, men o andra sidan vilken Volvo fixar det? På landsväg har jag enl datorn fått ner den till 0,77.
Är trots allt fixande helnöjd med bilen. Är en säker (>30% säkrare än medelbilen enl Folksam) och stabil vagn med 250hk under huven som åker ifrån det mesta :lol: Men tänk på att försäkringen är ASDYR för en T5:a! Ett råd är att du kolla upp den saken innan du slår till. En T5:a kostar nästan dubbelt så mkt mot en "vanlig".
Användarvisningsbild
av Loner
Wabbe skrev: Men tänk på att försäkringen är ASDYR för en T5:a! Ett råd är att du kolla upp den saken innan du slår till. En T5:a kostar nästan dubbelt så mkt mot en "vanlig".
För min V70N 2.4T ville volvia ha knappt 6000:- i helförsäkring per år, för en T5:a vill dom ha strax över 9000:-

/L
Användarvisningsbild
av Wabbe
Loner skrev:
Wabbe skrev: Men tänk på att försäkringen är ASDYR för en T5:a! Ett råd är att du kolla upp den saken innan du slår till. En T5:a kostar nästan dubbelt så mkt mot en "vanlig".
För min V70N 2.4T ville volvia ha knappt 6000:- i helförsäkring per år, för en T5:a vill dom ha strax över 9000:-

/L
Jag ger 5980 kr/år. 1000 mil om året. Så det kanske inte är så farligt iaf :wink:
Användarvisningsbild
av Loner
Wabbe skrev: Jag ger 5980 kr/år. 1000 mil om året. Så det kanske inte är så farligt iaf :wink:
Ålder / Ort sv spelar ju in :roll: , men låt os nu inte lämna trådskaparens fråga allt för mycket.

/L
Användarvisningsbild
av ziaal243
mitt råd är att skippa turbo bensinaren och satsa på D5an , drar 0,6 L/milen och har tillräckligt med accelaration. Kör du mkt så är det värt och ha en diesel med tanke på att den drar hälfen jämnfört med bensinaren.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]