Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gathor
Tjenare.

Jag jobbar på ett nystartat företag, där vi nu är ibehov av firma bil.
Jag älskar volvo, så självklart ska man försöka få in dem på firman.
Nu är de så att vi är ute efter en kombi, typ v70 eller liknande.

Någon som vet hur systemet med firmabil fungerar? Har inte koll på de där riktigt och så fick jag uppgiften att kolla runt på vilka bilar som är billigast.
Men om vi säger att jag tar en V70 II 2,0, 2009. Priset är 259900, förmånsvärdet är 42500.
Och jag har inge blekaste om hur många mil.. men räkna med ett ganska högt tal.

Vad skulle det kosta per månad totalt för arbetsgivaren? och tillkommer det en extra avgift för föraren?
All info ni kan ge uppskattas högt!
Mvh Gathor
av Lövet
Tjänstebil består av två huvudkomponenter - förmånsvärde och leasingkostnad.

Leasingkostnad drabbar företaget och är bilens finansieringskostnad.
Förmånsvärde drabbar föraren och är en skatt för att jobbet betalar bil åt dig.

Räkna ut leasingkostnaden kan du göra på Volvocars.se och förmånsvärdet kan du räkna ut på Skatteverket.se

Sedan kan man krångla till leasingavtal i all evighet med bruttolöneavdrag osv men detta går inte att säga något om eftersom detta är något som företaget bestämmer.
av Gathor
Okej, de där hjälpte mig.. typ inget.

Okej, se mig som en idiot och förklara exakt hur det går till XD

Och vad gör förmånsvärdet??
Vi skulle vilja ha en firma bil i 3-5 månader.
Priser jag har kommit fram till "vet inte ifal lde stämmer" så blir månadskostnaden runt 1500kr??
Vilket låter extremt lite.. Jag har nada koll på hur det här fungerar...
Det är rätt invecklat det där. Enklast är ju om du tar kontakt med en Volvoåterförsäljare så kan en företagssäljare lägga upp olika alternativ som är möjliga för ert företag.
av swemax
Förmånsvärdet läggs på toppen av din inkomst när de räknar ut hur mycket skatt som skall dras dvs du skattar för en högre lön än du har så hur mycket det kostar dig är avhängigt vilken marginalskatt du har.
Om du kör mer än 3000 tjänstemil kan arbetsgivaren reducera förmånen med 25%
Även milöbil reducerar förmånen
Sen betalar du förmånsvärde för eventuellt fritt fritt drivmedel på de privata milen men med ett 20%igt påslag på betalt pris så om du tankar för 11,39/liter och bilen drar 0,75/mil så blir det 11,39*0,75*1,~2=~10,68 per mil som läggs på toppen av din inkomst + förmånsvärdet för bilen
De dagar du kör i tjänsten och även åker till kontoret kan du dra av till och från kontoret.
Här finns även en brytpunkt där man får dra alla resor till och från arbetet (160dgr? minns inte)
Det man skall vara observant på är om man på grund av förmånsvärdet får en årsinkomst som höjer totala skatten, då kan det bli riktigt dyrt.
Om man betalar något till arbetsgivaren för förmånen i form av nettolöneavdrag så nedsätts förmånsvärdet med samma belopp.

För företaget är kostnaderna leasingkostnaden (halva momsen avdragsgill), sociala kostnader på förmånsvärdet, övriga driftskostnader samt eventuell drivmedelskostnad.

Mer info finns här http://www.skatteverket.se/skatter/form ... 12339.html
av Lövet
Okay då backar vi ett steg.

Förmånsbil (leasing) är något som arbetsgivaren tecknar med ett finansbolag för att göra en bil tillgänglig till en anställd. Dessa avtal är nästan alltid på 24-36 månader. Se leasing som en avbetalning för företag helt enkelt.

När företaget gör en bil tillgänglig för dig så blir du skyldig att betala skatt till staten för värdet av den förmånen. Detta är förmånsvärde.

Direkt så kan sägas att 3-5 månader är på tok för kort tid för att leasa en bil och ni kommer behöva gå till hyrbilsfirmorna istället. Detta kommer bli dyrare men det är det enda sättet att hyra en bil så kort tid.

Det här är antagligen lösningen för er: http://www.flexilease.se/ Nu verkar de inte längre skriva exakt vad det kostar på sin site, men förut stod det och då handlade det om cirka 5000-8000kr per månad.
av swemax
Även en del av de stora hyrbilsfirmorna typ Avis Hertz etc. kan erbjuda långtidshyra.

En samvetsfråga men då kan man chansa och inte betala förmånsvärde men då är man körd om det blir skatterevision.
av Lövet
swemax skrev:Även en del av de stora hyrbilsfirmorna typ Avis Hertz etc. kan erbjuda långtidshyra.

En samvetsfråga men då kan man chansa och inte betala förmånsvärde men då är man körd om det blir skatterevision.
Om man också har en privat bil och kan visa bensinkvitton på den så klarar man sig oftast. Sedan ska man vara medveten om att chansen att råka ut för en skatterevision är liten. Har en bekant som kör varenda privatmil som tjänstemil i egna firman och har gjort det så länge han minns (10+ år). Har fortfarande inte hänt något... Jag uppmanar inte någon att göra så men visar bara på att chansen att åka på skatterevision på en hyrbilsförmån i 5 månader är mycket liten.
av erc
Då trådskaparen frågade vad en tjänstebil kostar för arbetsgivaren är det ju på sin plats att nämna följande kostnader
- sociala avgifter på förmånsvärdet
- försäkring
- service och underhåll
Vidare behöver arbetsgivaren vara medveten om risken för ett kraftigare värdefall än vad som anges som restvärde.

Hoppas den aktuella arbetsgivaren har mer koll på upplägget än trådskaparen. :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Är det tjänstebil eller företagsbil ni ska ha? Ni ska alltså bara ha den i några månader?
Då tycker jag du ska ringa till första bästa hyrbilsföretag och höra hur mycket dom vill ha. Själv hyrde jag 3mån för 6500kr/mån av europcar för några år sedan. Betona att du är ett företag som vill hyra och ring runt till många för priser jag jag fick på de olika ställena varierade från detta upp till 20 000kr/mån.

Sen använder du bara bilen i tjänsten och slipper betala förmånsvärde av dina egna pengar.

Känns onödigt att strula till det med tjänstebil om det bara är några månader det gäller.

mvh
Anders

Ja visst fungerar det. Tänk bara på att[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Det har inte varit en jätterolig vår bi[…]