Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Willis
Tjena,

Det är så att min passagerardörr knakar när man öppnar och stänger den. Den är väl så oanvänd, hehe
Men hur kan jag snabbast och enklast lösa det?

Tack för svar!

MVH
HiTek
Användarvisningsbild
av vetten
Smörj först och främst dörrstoppen (infästningarna eller lederna) eftersom det oftast är den som knarrar men när du ändå är igång så ta gångjärnen med.
Användarvisningsbild
av Scania
Om det kärvar så lös först upp med rostlösare, tex 5-56.

Använd sedan exempelvis OCR Multilube, som är avsett för lås och gångjärn. Den är tunnflytande så att den tränger in där den skall och efter en stund blir den mer fettliknande. Tips från CarMan i en gammal tråd, och det fungerar utmärkt!
av Willis
Scania skrev:Om det kärvar så lös först upp med rostlösare, tex 5-56.

Använd sedan exempelvis OCR Multilube, som är avsett för lås och gångjärn. Den är tunnflytande så att den tränger in där den skall och efter en stund blir den mer fettliknande. Tips från CarMan i en gammal tråd, och det fungerar utmärkt!
Tack Scania. Grymt med alla tips man kan få!
Användarvisningsbild
av jojjevg
Min tips är iaf att köpa vaselin spray från Biltema och spraya i alla dörrar.
Min bil hade samma problem när jag köpte i juni och fram till nu har jag ingen problem.
av Willis
Varken 5-56 eller vaselin hjälpte. "Knakar" lika mycket i alla fall och jag börjar bli tokig på det för jag hatar när det låter som det gör när man öppnar och stänger dörren.

Vad annars kan man göra?!
Användarvisningsbild
av vetten
Vet inte riktigt hur det ser ut inuti dörren, men löper inte dörrstoppen mot en liten rulle där? Isåfall kan det ju vara där det knakar.

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]