NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wendtm
Hej!
Jag har en volvo V50 t5 -04
Om jag försöker starta bilen efter att motorvärmaren har varit igång så vid första startförsöket hostar den bara och dör, gör jag ett andra försök så hoppar den igång direkt.
Startar jag när motorvärmaren inte varit igång hoppar den igång direkt.
Måste väll bero på att motorn inte uppfattar att den är ljummen.
Vad kan man göra åt detta?
av Lövet
Jag har haft EXAKT samma problem som dig.

Problemet beror på att någon form av givare luras av temperaturen på kylvattnet så motorn tror att den är varmare än den är. Lösningen är att dra om rören. På min bil gjordes detta kostnadsfritt på garantin. Det lät dock inte som det var särskilt dyrt.

Se tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=35888
av Pippolei
Har en v50 t5 -05:a och Jag har börjat få samma problem som trådskaparen, undantaget att bilen inte dör utan startar på ca 800rpm i någon sek vilket gjort att motorn nästan dött. Och detta händer endast med motorvärmare inkopplat och en kylig utetemp.

Skulle vara bra och få veta vad en omdragning av rören skulle kosta om man nu vill åtgärda det tills nästa service.
av Lövet
Även jag drabbades ibland av att motorn gick igång men gick dåligt, hostade några gånger kring 800 varv för att sedan dö. Detta löste sig också vid verkstadsbesöket.

Enklast är väl att ringa Volvo och fråga? Det finns ett tekniskt meddelande kring det hela vilket innebär att det är ett känt problem, så de borde kunna svara ganska exakt. Men ibland så råkar man ju ut för riktiga stolpskott bland kundmottagarna :evil:

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]