Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
Tjena

Hur är det med kupéutrymmena xc60 vs v70 är det ungefär samma eller ? och bara bagageutrymmet som är mindre. Hade tänkt köpa en v70, men har gått och blivit sugen på en xc60 istället. Saken är den att jag har två bakåtvända bilbarnstolar som ska kunna monteras också - en bakom passagerarsätet och en i passagerarsätet fram. i v70 funkar detta men har ej koll på om det gör det i xc60.

/Johan
av Twendor
Bedre benplass til mine barn i XC60 enn i min forrige bil V70.
Bagasjerommet er noe kortere, men litt større høyde.
Er kjempefornøyd med byttet fra V70 til XC60, passer godt som familiebil.
Valgte stigbøyle(sidesteg) for at barna lettere kunne gå inn i bilen.
XC 60 er en fantastisk(GRYM) familiebil, anbefales.
Användarvisningsbild
av bjornw
Vi har gjort några jämförelser och jag vill minnas att XC60 är något smalare (ca 2,5 cm) i baksätet och drygt 10 cm grundare i bagaget jämfört med V70. Det går att läsa sig till exakt hur mycket som skiljer på hemsidan.

Vad som inte går att läsa där är att baksätet i V70 är lågt och platt och att det inte finns utrymme för fötterna under framstolarna. I XC60 är baksätet högre och det finns plats under framstolarna. Man sitter alltså som vuxen mykcet bättre i baksätet i XC60. Däremot är benutrymmet lite mindre vilket gör det lite trängre för en barnstol. Vi har provat med två bakåtvända och det fungerade bakom mig (jag är ca 180cm), är du längre eller vill ha ryggen mer lutande kan det bli trångt. Om du monterar de bakom varandra som du tänkt kan du justera till framstolen så det blir bra.

Fram är det inga problem alls. Se bara till att få med nyckelavstängd krockkudde.

För vår del lutar det mot en XC60, fördelar med 60:n är roligare att köra, snyggare både inne och ute, har bättre baksäte, skönare framstolar, högre "arbetshöjd" med barn, city safety, fri service och billigare. XC70 som är vårt alternativ är bättre på lastutrymme, bredd baksäte och dragvikt. En V70 kan bli billigare och snålare än båda.

Angående sidsteg (running boards) så är de praktiska när man ska tvätta taket, lasta takboxen å då ungarna ska klättra i och ur men är bilen smutsig blir man smutsig om byxbenen och ungarna drar in en del skräp via dem. Vi har sådana nu och jag har inte bestämmt om de är bra eller inte, det är rätt jämnt skägg.
Användarvisningsbild
av Guligan
Bjornw >> Skall du inte ha en ny XC90 då? Ser att du kör en sådan idag.
Användarvisningsbild
av bjornw
Guligan skrev:Bjornw >> Skall du inte ha en ny XC90 då? Ser att du kör en sådan idag.
Jo, om den haft nya dieseln, city saftey, automatiska farthållaren, nya hjulupphängningen (helst hela nya plattformen) och inte kostat 100 kkr för mycket.

Därför så kommer vi inte till skott och byter, vi gnuggar vidare i vår gamla XC för de nya kostar mer än de smakar. Har börjat glutta på en MY08 eller så, något beggad och mkt bättre pris kanske blir ett alternativ.

Den delade bakluckan, komforten, utrymmet, säkerheten och köregenskaperna på landsväg är fantastiska i XC90:n. Synd bara att den är klunsig att köra, automaten seg och börjar kännas gammal. Skatten och förbrukningen skulle man vilja justera ner en 30% eller så.
av joschua
Det verkar ju lovande ! Var lite orolig för det där med stolarna , har en bmw 525 T -05:a idag och i den har jag testat med två stolar och det är riktigt trångt. I dagsläget har jag bara behov av en stol men ganska snart blir det dags för två. Vad som också tillkommer till detta är en syskonvagn och det är klart att då blir det kanske lite trångt med det grundare bagagerummet. och även den mer sluttande bakrutan. Men syskonvagnen kommer ju bara att behövas en väldigt kort period så det kan man kanske stå ut med :)

/Johan
av Arese
joschua skrev:Tjena

Hur är det med kupéutrymmena xc60 vs v70 är det ungefär samma eller ? och bara bagageutrymmet som är mindre. Hade tänkt köpa en v70, men har gått och blivit sugen på en xc60 istället. Saken är den att jag har två bakåtvända bilbarnstolar som ska kunna monteras också - en bakom passagerarsätet och en i passagerarsätet fram. i v70 funkar detta men har ej koll på om det gör det i xc60.

/Johan
Hej

Vi stod inför samma val i våras när vi skulle ha nu familjekärra till frun. Valet föll på V70II eftersom att barnvagnen inte gick in på längden i XC60. Kupéutrymmet upplevde vi som relativt begränsat i längsled i bägge bilarna. Det funkar dock för oss. Komfort, körmässigt osv är bägge klart avstämda mot lugn landsvägskörning så på det sättet är de bägge perfekta familjebilar. XC60 är väl kanske lite mer mode/tjej/reklam -bil (stryk det som ej önskas) än V70. Det är nog avgörande för många.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av bjornw
Arese skrev: Valet föll på V70II eftersom att barnvagnen inte gick in på längden i XC60.
Då hade jag bytt barnvagn. Det finns flera modeller på marknaden som tar mycket mindre plats på längden än de äldre klassiska modellerna och kostnaden är inte stor då man ofta kan sälja den beggade vagnen till hyffsat pris.

Syskonvagnar har vi inte tittat på, vi dissade den iden och kör med ståbräda ist eller sittvagn.
av Arese
bjornw skrev:
Arese skrev: Valet föll på V70II eftersom att barnvagnen inte gick in på längden i XC60.
Då hade jag bytt barnvagn. Det finns flera modeller på marknaden som tar mycket mindre plats på längden än de äldre klassiska modellerna och kostnaden är inte stor då man ofta kan sälja den beggade vagnen till hyffsat pris.

Syskonvagnar har vi inte tittat på, vi dissade den iden och kör med ståbräda ist eller sittvagn.
Absolut kan man köpa en ny vagn, det gjorde vi också för att få in i min BMW trea :D

Lastlängd är dock bra att ha när man har villa, sommarstuga, båt, golfklubbor åker på skidsemester und so weiter. För oss är Volvon ett arbeetsredskap, är den interymlig i bagaget går den bort. Vill man han in nåt kul tittar vi på andra vagnar...

Mvh
Arese
av joschua
Ja det blir väl att fundera lite. En xc60 med "lilla" motorn hamnar ju prismässigt som en v70 d5 awd. Antar väl att 163 hk varianten är i klenaste laget för den relativt tunga bilen. Vill ju inte ha en bil som allt för mycket tröttare än den jag har idag . Får väl helt enkelt ta en provtur och se hur den upplevs live.

Det är en propp istället för spolar[…]

Sedan behöver en elbil + dieselbil som kan d[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]